آشنایی با محصولات یکبار مصرفundefined

آشنایی با محصولات یکبار مصرف

توسط : مرتضی نجفیان
ظروف و محصولات یکبار مصرف برای داشتن زندگی راحت تر تولید و به بازار عرضه می شوند. محصولات یکبار مصرف انواع گوناگونی دارند که بیشتر برای نذری ها و سفره ها مورد استفاده قرار می گیرد. این ظروف از جنس های مختلفی اعم از پلاستیک، فوم، کاغذ و ... ساخته می شوند.

آشنایی با محصولات یکبار مصرف

 

ظروف و محصولات یکبار مصرف برای داشتن زندگی راحت تر تولید و به بازار عرضه می شوند. محصولات یکبار مصرف انواع گوناگونی دارند که بیشتر برای نذری ها و سفره ها مورد استفاده قرار می گیرد. این ظروف از جنس های مختلفی اعم از پلاستیک، فوم، کاغذ و ... ساخته می شوند. 

 

روی ظروف یکبار مصرف علامت ها و کد هایی وجود دارد که هر کدام نشان خاصی می باشد. این علامت ها و کد ها نشان دهنده ی مواد سازنده ی آن ها می باشد. همچنین عدد هایی روی این ظروف حک شده است که اصولا بین یک تا هفت می باشد. هر چقدر عدد  نوشته شده روی ظرف کمتر باشد، آن ظرف گزینه ی مناسب تری برای نگهداری مواد غذایی می باشد. به طور مثال ظروف با اعداد یک تا سه مناسب نگهداری مواد غذایی هستند اما ظروف سه تا هفت ممکن است مواد شیمیایی را به مواد غذایی آن وارد کند و سلامتی آن را به خطر اندازد. به همین سبب بهتر است ظروفی را استفاده کنید که اعداد کوچک تری روی آن ها ثبت شده باشد. 

 

انواع محصولات یکبار مصرف

ظروف یکبار مصرف انواع مختلفی دارد که بر حسب جنس و مواد سازنده ی آن می توان آن ها را دسته بندی کرد. به طور مثال این ظورف می توانند از مواد گیاهی، پلاستیکی، کاغذی و سلولزی و یا فومی تهیه شوند. هر کدام از این مواد ویژگی های خاص خود را دارند. در این قسمت شما را با انواع این محصولات آشنا می کنیم.

محصولات یکبار مصرف پلاستیکی

محصولاتی که از پلاستیک ساخته می شوند خود از دو جنس پلی استایرن و پلی پروپیلن می باشند. این مواد بسیار سبک می باشند به همین سبب برای تهیه ی ظروف یکبار مصرف بسیار مناسب می باشند. محصولات پلاستیکی می توانند شفاف و یا مات باشند. ظروف یکبار مصرف پلاستیکی مقاومت زیادی در برابر حرارت و گرما ندارند به همین سبب بهتر است برای نوشیدن شیر خنک، شربت های نذری و به طور کلی برای نوشیدنی های سرد از این ظروف استفاده شود. محصولات یکبار مصرف پلاستیکی که رنگی هستند، اصولا از مواد بازیافتی تهیه می شوند به همین سبب بهتر از از ظروف شفاف استفاده کنید.

 

ظروف یکبار مصرف فومی

این نوع از  ظروف از مشتقات پلی استایرن ساخته شده اند که نسبت به ظروف پلاستیکی مقاومت بیشتری در برابر گرما دارند. به طور مثال می توان غذا های چرب و گرم را درون آن ها نگهداری کرد. باید این نکته را متذکر شویم که نمی توان در این ظروف فومی، مواد غذایی را به مدت طولانی مدت نگه داشت. ظروف یکبار مصرف فومی بافت های روزنه ای دارند و امکان ورود هوا به داخل آن وجود دارد. 

 

ظروف یکبار مصرف کاغذی

محصولات یکبار مصرف کاغذی یا سلولزی برای محیط زیست مشکلی ایجاد نمی کنند و تجزیه پذیر هستند. به همین سبب می توانند به راحتی به محیط زیست برگردند. ظروف یکبار مصرف کاغذی بهترین گزینه برای نگهداری و قرار دادن مواد گرم و سرد می باشند. این محصولات کاغذی می توانند دمای زیادی را تحمل کنند اما نباید فراموش کنید که نگهداری مواد داغ درون آن ها برای مدت زمان طولانی ممکن است طعم آن را تغییر دهد. 

 

محصولات یکبار مصرف گیاهی

بعضی از این محصولات یکبار مصرف از ذرت و نشاسته ساخته می شوند که به آن ها  ظروف گیاهی گفته می شود. این محصولات گیاهی هیچ گونه تاثیر مخربی به روی محیط زیست نمی گذارد. زیرا آن ها به راحتی تجزیه می شوند و همچنین این ظروف بعد از تجزیه به کود تبدیل می شوند. این محصولات گیاهی برای نوشیدنی های داغ و غذا های گرم نیز مناسب می باشد. قیمت ظروف یکبار مصرف گیاهی کمی بالا تر از انواع دیگر است که برای داشتن سلامتی، پرداخت آن عاقلانه می باشد. 

 

مزایای محصولات یکبار مصرف

در ابتدای تولید و ساخت این ظروف یکبار مصرف، هدف تولید کنندگان راحتی و آسایش و اقتصادی بودن آن ها بود. ظروف یکبار مصرف در شروع تولید تنها از مواد پلاستیکی ساخته می شدند اما به مرور زمان کاغذ و مواد گیاهی نیز وارد بازار محصولات یکبار مصرف شدند. این محصولات مزیت های زیادی دارد که برخی از آن ها را برای شما معرفی می کنیم.

یکی از مزیت های مهم ظروف یکبار مصرف انرژی صرف شده برای آن ها می باشد. زیرا در تولید این محصولات انرژی بسیار کمی مورد استفاده قرار می گیرد.

ظروف یکبار مصرف در مقابل مواد الکلی مقاوم می باشند و تغییر شکل نمی دهند.

ظرف های یکبار مصرف قابلیت شکل پذیری بالایی دارند به همین جهت می توان آن ها در انواع گوناگون ساخت.

یکی دیگر از مزیت های این ظروف، شفاف بودن آن ها می باشد. طرح پذیری آن ها نیز مساله ای می باشد که باعث مزیت و استقبال زیاد از آن ها شده است. 

نظرات :