کرونا و رعایت بهداشت فردی و اجتماعیundefined

کرونا و رعایت بهداشت فردی و اجتماعی

توسط : مرتضی نجفیان
کرونا ویروس جدید یک نوع ویروس میباشد که بیش از 50 کشور جهان را در گیر خود کرده و مرکز انتشار آن ووهان چین میباشد. این ویروس به دلیل جدید و ناشناخته بودن جان بسیاری از مبتلایان به این بیماری را گرفته است. تنها راه مقابله با این ویروس که دارویی برای درمان آن در دسترس نیست پیشگیری میباشد. پیشگیری فردی شامل شستشوی دستها به صورت مرتب با استفاده از مواد ضدعفونی است .

ویروس کرونا :

کرونا ویروس­ها عضو خانواده ویروس­ها و تیره کرونا ویرویده می­باشند. در ساختار خود دارای ژنوم RNA هستند. ساختمان آن­ها دارای دو لایه می­باشد که لایه داخلی حاوی مواد ژنتیکی ویروس و لایه خارجی شامل پوشش پروتئینی و لیپیدی و کپسید می­باشد. کرونا ویروس­ها در سال 1965 کشف شدند و روی آن­ها مطالعاتی صورت گرفت که تا امروز این مطالعات ادامه دارد. طبق کشفیات ویروس­شناسان این ویروس می­تواند عامل سرما خوردگی ساده باشند. این ویروس می­تواند در پرندگان و پستانداران سبب ایجاد بیماری شود. شکل ظاهری کرونا ویروس­ها به صورت حاله­ای کروی که دارای شعله­هایی مانند شعله خورشید می­باشد. کرونا ویروس­ها در انسان باعث سرماخوردگی می­شوند که حالت پیشرفته این سرماخوردگی می­تواند سیستم تنفسی و ریه­ها را درگیر عفونت کند و باعث بیماری چون پونومونیا شود. و همچنین می­تواند روی روده و معده فرد تاثیر بگذارد. این ویروس علائمی همچون ویروس آنفولانزا دارد. و روند درمان به دلیل زنده نبودن ویروس( عدم تولید مثل ) و تاثیر نداشتن آنتی بیوتیک ها بر ویروس کرونا نسبت به  باکتری­ها و میکروب­ها طولانی تر و سخت­تر می­باشد. امروزه جهان با یک  نوع ویروس جدید و ناشناخته به نام کرونا ویروس جدید یا کرونا ویروس هوان یا کووید 19 درگیر شده است و به یک عامل کشنده ویروسی در جهان تبدیل شده است.

علائم بیماری کرونا ویروس :

ویروس کرونا در انسان دارای 3 نوع می­باشد. که با توجه به نوع آن علائمی متفاوت دارد. کرونا ویروس­ها که می­توانند عامل سرما خوردگی عادی باشند امروزه جهش یافته اند و باعث ایجاد علائم حاد تر نسبت به آنفولانزا و سرما خوردگی می­باشند. کرونا ویروس جدید امروزه بیش از 50 کشور را درگیر خود کرده است و باعث مرگ هزاران نفر شده است. این بیماری به یک بحران در سطح جهان تبدیل شده است. علائم کرونا ویروس مشابه آنفولانزا می­باشد . علائم شایعه این بیماری عبارتند از: سرفه خشک، تب، بدن درد، آب ریزش بینی و ضعف جسمی می­باشد این علائم بعد از چند روز پیشرفت کرده و می­تواند باعث خفگی و مرگ بیمار شود. این بیماری برای افرادی که نارسایی کلیه کبد قلب دیابت و به خصوص افرادی که دستگاه تنفسی انها دچار نقص می­باشد و افرادی که دچار نقص ایمنی هستند. و افرادی که بیماری­های چون ایدز و سرطان دارند نیز می­تواند بسیار خطر ساز باشد. این بیماری بر روی کودکان و نوجوانان تاثیر کمتری می­گذرد به دلیل اینکه دستگاه ایمنی این افراد قوی تر می­باشد و در برابر این ویروس مقابله می­کند. 

 

راههای انتقال ویروس کرونا  :

نحوه انتقال این بیماری مانند بیماری آنفولانزا می­باشد. ویروس کرونا می­تواند از طریق قطرات ریزی که در هنگام سرفه از دهان خارج می­شوند و یا از طریق عطسه، بزاق دهان، دست دادن، رو بوسی و بغل کردن انتقال پیدا کند. تفاوت انتقال این بیماری با آنفلونزا در نحوه انتقال سریع آن می­باشد. در محیط­های بسته میزان انتقال این بیماری افزایش  و در محیط­های باز درصد انتقال کاهش می­یابد. این روزها کشورهای جهان با ویروس ناشناخته به نام کرونا ویروس جدید  رو به رو هستند که منشا این ویروس شهر ووهان چین می باشد. در این بیماری واگیر درصد مرگ بیماران 2 تا 5 درصد می باشد. اما با توجه به این که هنوز دارویی مشخص برای درمان این بیماری وجود ندارد و باید به سراغ پیشگیری رفت که پیش گیری بهتر از درمان می باشد. پیشگیری باید به صورت فردی و اجتماعی باشد.

 

پیشگیری از ویروس کرونا:

جهت پیشگیری، پزشکان و ویروس شناسان روش­های را برای جلوگیری از ابتلا و انتقال بیماری کرونا مطرح کردند. که در سطح فردی و اجتماعی مورد بررسی قرار می دهیم، در سطح فردی هر فرد باید بهداشت فردی خود را رعایت بکنند. اولین کار و راحت ترین کار برای پیشگیری که توصیه می شود شستن دست­ها می­باشد. در طول روز دست های ما با سطوح مختلفی در محل کار، اتوبوس های شهری، مترو، دستگیره درها، دکمه آسانسور، در تماس می­باشد. و می­تواند عامل انتقال بیماری باشند. شستشوی مداوم دست­ها با مایع دستشویی و یا آب و صابون به مدت 20 ثانیه می تواند  ویروس را از بین ببرد. بعد از شستشو :دست ها با دستمال کاغذی خشک شوند و بعد از آن می توان از مواد ضدعفونی کننده الکلی استفاده کرد. اقدام دیگری که باید انجام داد پرهیز از رفت و آمدهای غیر ضروری می­باشد. با افرادی که دارای علائم جدی همچون سرفه و عطسه می­باشند در فاصله یک متری قرار بگیرید. از دست دادن و رو بوسی کردن با آن­ها خودداری کنید . کرونا در افرادی که دارای نقص ایمنی،  ایدز، سرطان، نارسایی­هایی قلبی ، کلیوی و کبدی و همچنین افراد بزرگسال و کودکان تاثیری بیشتری دارد این افراد تا حد ممکن از حضور در مکان­های عمومی و اجتماعات و مکان­های پر رفت و آمد خودداری کنند. در طول روز دستگیره­ درها، گوشی موبایل، صفحه کلید رایانه و اشیای که بیشتر در تماس با دست می­باشند را باید ضدعفونی کنند. با توجه به انتشار سریع و میزان بالای واگیری این بیماری از سفرهای غیر ضروری خود پرهیز کنند. چنانچه مجبور به سفر شدند دست­های خود را به طور مداوم با مواد ضدعفونی کننده الکلی به طور صحیح شستشو دهند. و همچنین از خوردن غذا در رستوران­های بین راهی جدا خودداری کنند. و در هنگام سفر از دست کش و ماسک حتما استفاده کنند. موارد ذکر شده بالا در مورد پیشگیری های فردی می­باشد. پیشگیری های در سطح اجتماعی عبارتند از : ضدعفونی کردن به صورت مرتب، اتوبوس­های شهری، مترو، و مکان­های پر رفت و آمد مانند زیارتگاه ها، مساجد، ادارات، پارک­ها، مدارس و دانشگاه­ها و خوابگاه­های دانشجویی می­باشد. کارکنان شهرداری که بیشتر در معرض خطر ویروس کرونا می­باشند باید از ماسک و دستکش به هنگام پاکسازی پارک­ها و خیابان­ها و انتقال کیسه های زباله استفاده کنند. کیسه زباله ها باید به صورت مرتب تعویض شوند زیرا زباله ها می تواند منبع ویروس کرونا باشد. با توجه به اینکه این بیماری به صورت گسترده بیش از 50 کشور جهان را در بر گرفته است و میزان مرگ و میر به واسطه این بیماری زیاد می­باشد بسیاری از مردم دچار استرس­های روانی و ترس از بیماری شده ­اند. توصیه روانشناسان به مردم حفظ آرامش و رعایت بهداشت و فردی و اجتماعی و پیگیری اخبار از منابع معتبر سایت https://salamat.gov.ir  می­باشد.

 

هموطنان گرامی به منظور پیشگیری، شناسایی و مراقبت افراد جامعه در مقابل بیماری کرونا، خواهشمند است نظام سلامت کشور را همراهی نموده و با ورود اطلاعات صحیح در مسیر شکست ویروس کرونا نقش اساسی داشته باشید.

با ورود به این صفحه و تکمیل پرسش های موجود، چنانچه شما مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا شناسایی شوید، پیگیری مراقبت شما از طریق واحدهای بهداشتی و درمانی تحت مجموعه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی انجام خواهد شد.

 

برچسب ها

نظرات :