همه چیز درباره ارز دیجیتالundefined

همه چیز درباره ارز دیجیتال

توسط : مرتضی نجفیان
احتمالاً این روزها در رسانه های اجتماعی مختلف خبرهای گوناگونی درباره ارز دیجیتال یا رمز ارز به گوش می رسد. اما با وجود شهرت بالایی که این مقوله در میان عموم مردم پیدا کرده هنوز هم عده زیادی از افراد وجود دارند که دقیقاً نمی‌دانند ارز دیجیتال به چه چیزی اشاره دارد و در دنیای مدرنیته امروز دقیقاً چه کارایی را بر عهده دارد. این که مدرنیته بودن و کسب و کار الکترونیکی به دنیای تجارت امروزی نیز سرایت کرده واقعیتی انکارناپذیر است.

 

احتمالاً این روزها در رسانه های اجتماعی مختلف خبرهای گوناگونی درباره ارز دیجیتال یا رمز ارز به گوش می رسد. اما با وجود شهرت بالایی که این مقوله در میان عموم مردم پیدا کرده هنوز هم عده زیادی از افراد وجود دارند که دقیقاً نمی‌دانند ارز دیجیتال به چه چیزی اشاره دارد و در دنیای مدرنیته امروز دقیقاً چه کارایی را بر عهده دارد. این که مدرنیته بودن و کسب و کار الکترونیکی به دنیای تجارت امروزی نیز سرایت کرده واقعیتی انکارناپذیر است. ظهور ارز دیجیتال نیز با بهره مندی از ویژگی هایی مانند تغییرناپذیر بودن، شفافیت و غیر متمرکز بودن دقیقاً یکی از همان شگفتی هایی است که حرفه و کسب و کارهای مدرنیته امروزی حرف هایی برای گفتن دارد. به عبارتی ارزیابی و بررسی پایگاه های گوناگون داده های ارز دیجیتالی نشان دهنده آن است که این پروسه جای خودش را به سرعت در دنیای تجارت پیدا کرده و توانسته در میان کارگزاران بهترین بازخوردها را از آن خود کند. اگر شما هم جزء آن دسته از کسانی هستید که می خواهید با دنیای شگفت انگیز ارز دیجیتال که این روزها با واژگان گوناگون دیگری همچون رمز ارز و ارز مجازی به گوشتان می خورد آشنا شوید پیشنهاد می کنیم حتماً این مطلب ما را تا اتمام شدن آن مطالعه کنید.

 

ارز دیجیتال چیست و چگونه کار می کند؟

یکی از ساده ترین تعریفی که می توان برای ارز دیجیتال در نظر گرفت این است که سیستم ارزی مدنی است که به صورت الکترونیکی ذخیره و از طریق سرورهای تعریف شده منتقل می شود. در واقع این مقوله یا همان رمز ارز یک واحد پول رمزنگاری شده یا غیر ملموس می باشد که پشتوانه اصلی آن همان تقاضای بازار به صورت الکترونیکی است. شاید به همین دلیل است که از آن به عنوان پول الکترونیکی هم یاد می شود. جدای از این تعاریف اگر بخواهیم بیانی خلاصه تر و ساده تر از چنین پدیده بزرگی داشته باشیم باید اینگونه بگوییم که در حقیقت همان ارزهای رایج در بازاری است که با پروتکل های مشخص و به منظور کاهش جعل و تقلب و همچنین کلاه برداری های ارزی طراحی و روانه بازار می گردد.

رمز ارز
رمز ارز

 

می توان گفت این روزها که کسب و کارهای مختلف به سوی دنیای آنلاین و الکترونیکی روی آورده اند ارز دیجیتال از اوضاع مطلوب و پسندیده ای به سر می برد. از آنجایی که از آن به عنوان پدیده ای مدرن و نوظهور در میان تجارت و کسب و کارهای مختلف یاد می شود بنابراین اطلاع از کاربردهای منحصر به فرد و فراوان آن نیازمند شناخت و کسب آگاهی درباره چگونگی انجام فعالیت های انواع مختلف ارز دیجیتال است. 

 

ارز دیجیتال چگونه کار می کند؟

طبیعتاً کاربرانی که معاملات خود را در فضای مجازی و از طریق سرورهای تعریف شده انجام می دهند می خواهند بدانند که ارز دیجیتال چگونه کار می کند؟ همان طور که در مطالب فوق هم به آن اشاره شد انواع گوناگونی از ارزهای دیجیتال از ماهیت غیر متمرکز بودن برخوردار هستند و این به این معنی است که هیچ گونه سازمان، نهاد یا گروهی آن را پشتیبانی و کنترل نمی کند. همچنین به مثابه ریال، دلار و یا سایر پول هایی است که به منظور سازوکارهای گوناگون در بازار توزیع می گردد. بنابراین به منظور اجرای تراکنش های مالی، برنامه های منحصر به فردی را به کار می گیرد. به عنوان مثال رمز ارز از شیوه اثبات کار پیروی می کند. به این منظور که طی فرایند استفاده از آن، استخراج کنندگان یا همان ماینرها تراکنش های مالی انجام شده را تأیید یا رد می کنند.

اما کریپتوکارنسی مختص به این پدیده از یک فناوری غیر مرکزی برای انجام فعالیت های خود استفاده می کند و از طریق آن به کاربران خود این امکان را می دهد تا فعالیت های پولی و ارزی خود را بدون مراجعه حضوری به بانک ها انجام داده و پرداخت های ایمنی داشته باشند. از دیگر شیوه های کارکرد رمز ارز که نیاز است به آن اشاره شود این است که تمامی تراکنش های مربوطه در بستر شبکه ای و بلاک چین به مثابه یک دفتر حسابداری وسیع که ارزش های دیجیتالی در آن مبادله می شوند انجام می پذیرد. 

 

 

رمز ارز

 

ویژگی های ارز دیجیتال کدام اند؟

 

با وجود اوضاع مطلوب و قابل قبولی که ارز دیجیتال در میان کاربران گوناگون پیدا کرده است هنوز هم بسیاری افراد تازه کار وجود دارند که از ویژگی های منحصر به فرد این پدیده مدرن بی اطلاع هستند. از این رو به هنگام تبادلات مالی خود کمی احساس دل نگرانی و ترس دارند. آنچه که مسلم است این است که استفاده از این شیوه جدید برای انجام تراکنش های ارزی در مقایسه با روش های سنتی کم هزینه تر است. بدون شک زمان بسیار کمی را از کاربر خود لحاظ می کند. از آنجایی که این پدیده به عنوان اختراعی نوین در کنار سایر مخترعیات بشر پا به عرضه تجارت نوین گذاشت لذا نمی توان هویتی کاملا مشخص را برای آن در نظر گرفت. اما با تمامی این اوصاف دلایل بسیاری وجود دارند که استفاده از رمز ارز را برای کاربران متعدد رایج نموده است. ارزهای دیجیتالی به خاطر بهره مندی از سطح بالایی حریم خصوصی و امنیت، کاربران بسیاری را به سمت استفاده از خود کشانده است. 

 

دومین ویژگی منحصر به فردی که می توان به ارز دیجیتال نسبت داد ناشناس بودن آن است. به این معنی که آدرس کیف پول ها که حکم شماره حساب یا شماره کارت بانکی شما را دارند به عنوان هویت اطلاعاتی شما به حساب نمی آید. در واقع این آدرس ها که از یک سری اعداد و حروف تشکیل شده اند تنها تاریخچه تراکنش های مالی شما را مورد بررسی قرار می دهند.

 

آشنایی با انواع ارز دیجیتال

به طور کلی انواع ارز دیجیتال را می توان به سه دسته بیت کوین ها، توکن ها و آلت کوین ها تقسیم بندی کرد. آلت کوین ها یا همان کوین ها که یکی از رایج ترین رمز ارزها در مبادلات مختلف به حساب می آید دارای یک سری بلاک چین هایی هستند که مختص به خود می باشند. بیت کوین ها نیز با اعمال یک سری اصلاحات جزئی در متغیرهایی نظیر الگوریتم استخراج، تعداد سکه ها و... مورد استفاده واقع می شود. توکن ها نیز نوع دیگری از انواع ارزهای دیجیتال معرفی شده اند که یک پلتفرمی مانند ویوز یا ایاس را در اختیار کاربران خود قرار می دهد. این نوع از رمز ارز بلاک چین های اختصاصی ندارند و در واقع برای اجرای تراکنش های مالی از همان سیستم بلاک چین اصلی استفاده می کند.

 

برچسب ها

نظرات :