ساخت مواد ضد عفونی در خانهundefined

ساخت مواد ضد عفونی در خانه

توسط : مرتضی نجفیان
تهیه ی مواد ضد عفونی در منزل می تواند به ارتقای سلامت و بهداشت جامعه کمک شایانی کند. استفاده از این مواد ضد عفونی صرفا جهت مقابله با ویروس ها و میکروب ها می باشد نه گند زدایی، روشهای مختلفی برای تهیه ی مواد ضدعفونی در منزل وجود دارد.

امروزه با شیوع ویروس کرونا ساخت و استفاده از ضدعفونی های خانگی مورد توجه قرار گرفته و می تواند، جهت مقابله و پیشگیری از انتشار ویروس کرونا موثر عمل کند .

 

تهیه ی مواد ضد عفونی در منزل برای مقابله با انواع ویروس ها به ویژه ویروس کرونا

تهیه ی مواد ضد عفونی در منزل از جمله مواردی است، که هر فرد باید اطلاعاتی در زمینه ی آن داشته باشد. و در صورت لزوم قادر به تهیه ی مواد ضد عفونی در منزل باشد. چرا که همیشه در هر شرایطی دستیابی به مواد ضد عفونی برای افراد مقدور نیست. همچنین استفاده ی مداوم از مواد ضد عفونی شیمیایی متاسفانه، اثرات مخربی بر روی سلامتی افراد به ویژه کودکان و خردسالان دارد. به همین جهت تهیه ی مواد ضد عفونی در منزل بهترین راهکار جهت مقابله با انواع ویروس و میکروب های محیطی است. مدتی است که بیشتر مردم دنیا به ویژه مردم کشور عزیزمان ایران گرفتار ویروس کشنده کرونا و مقابله با آن شده اند. همانطور که میدانید، یکی از اساسی ترین راههای مقابله با کرونا و پیشگیری از این ویروس مرگبار، تمیز نگه داشتن سطوح و وسایلی است، که مدام با آن در ارتباط هستید. اوایل شروع ویروس کرونا بود، که مردم به داروخانه ها و فروشگاهها هجوم بردند و با خرید بیش از نیاز معمول مواد شوینده و ضد عفونی کننده نه تنها جامعه را با کمبود مواد ضد عفونی کننده مواجه کردند، بلکه شرایط را برای سو استفاده ی افراد فرصت طلب که همواره به دنبال کسب سود بیشتر در شرایط بحرانی هستند، فراهم کردند. بنابر این گفته ها، شما می توانید به سادگی با تهیه ی مواد ضد عفونی در منزل و استفاده از آن، هم دست افراد سودجو را کوتاه کنید. و هم مانع انتشار این ویروس کشنده و سایر ویروس ها و میکروب های محیطی شوید. در ادامه چند روش ساده را جهت تهیه ی مواد ضد عفونی در منزل به شما آموزش خواهیم داد. پس با ما همراه باشید.

 

تهیه ی مواد ضد عفونی در منزل با کمک سرکه

 

تهیه ی مواد ضد عفونی در منزل با استفاده از سرکه جزو کارهایی است، که ساخت و انجام آن مختص به زمان حاضر نیست، بلکه در گذشته و زمان های قدیم نیز از این محلول ضد عفونی کننده برای پاک نگهداشتن محیط از ویروس و میکروب استفاده می کرده اند. روش تهیه ی این ماده ضد عفونی کننده بسیار ساده است. به این صورت که، یک لیوان آب را با ِیک لیوان سرکه مخلوط کرده و پس از آن چند قطره اسانس جهت خوشبو کردن به محلول اضافه کنید. محلول ضد عفونی شما آماده است. اکنون بر روی سطح یا وسیله ی مورد نظر اسپری کرده و پس از چند دقیقه به وسیله ی یک دستمال تمیز آن را پاک کنید. همچنین برای ضد عفونی کردن میوه و سبزیجات می توانید، چند قطره سرکه را به یک ظرف آب اضافه کنید. و اجازه دهید میوه و سبزیجات چند دقیقه در مخلوط آب و سرکه بمانند. تا کاملا تمیز و عاری از هرگونه میکروب و ویروس شوند. سپس آنها را آبکش و مصرف کنید.

 

تهیه ی مواد ضد عفونی در منزل با کمک جوش شیرین

 

تهیه ی مواد ضد عفونی در منزل با استفاده از مخلوط سرکه، جوش شیرین و آب لیمو هم از نظر اقتصادی به صرف است. هم تمیز کننده قویی می باشد، که برای تمیز نگه داشتن محیط از میکروب و آلودگی ها موثر عمل می کند. نحوه ی ساخت این ضد عفونی کننده به این صورت است که 4 لیوان آب جوش را با یک فنجان سرکه سفید و دو قاشق غذاخوری جوش شیرین مخلوط کرده و یک چهارم فنجان آب لیمو را به آن اضافه کنید. مخلوط را پس از سرد شدن درون بطری بریزید، و مورد استفاده قرار دهید. جالب است بدانید، که استفاده از جوش شیرین برای از بین بردن انواع بوهای نامطبوع مناسب است.

ساخت مواد ضد عفونی در منزل

 

تهیه ی مواد ضد عفونی در منزل با پایه ی الکل

 

پایه ی بیشتر مواد ضد عفونی کننده الکل است. به عبارتی تقریبا تمام مواد ضد عفونی کننده حاوی الکل هستند. و الکل کشنده قوی انواع میکروب و ویروس می باشد. شما هم می توانید با کمک الکل طبی 99%  به تهیه ی مواد ضد عفونی کننده در منزل بپردازید. به این صورت که یک لیوان آب را با یک فنجان الکل مخلوط کنید در صورتیکه الکل 70% در دسترس دارید نیازی به اضافه کردن آب نمیباشد . و چند قطره اسانس لیمو، بابونه، اسطوخودوس و یا غیره به آن اضافه کنید. و درون ظرف اسپری بریزید. سپس بر روی سطح و یا وسیله ی مورد نظر بپاشید. و پس از یک دقیقه با دستمال تمیز آن را خشک کنید. 

 

تهیه ی مواد ضد عفونی در منزل با کمک وایتکس

 

تهیه ی مواد ضد عفونی در منزل با رقیق کردن وایتکس به وسیله ی آب روش مناسبی جهت مبارزه با ویروس ها به ویژه ویروس کرونا می باشد. وایتکس از مواد ضدعفونی کننده ی شیمیایی و غلیظ می باشد، که استفاده ی آن به تنهایی میتواند، در دراز مدت به گلو و دستگاه تنفسی افراد صدمه بزند. بنابراین با رقیق کردن این ماده در منزل به کمک آب میتوانید، ضد عفونی مناسبی از آن تهیه کنید. بر روی سطوح پاشیده و پس از یک دقیقه با دستمال تمیز محل مورد نظر را پاک کنید. روش تهیه ی مواد ضد عفونی در منزل به کمک وایتکس به این صورت می باشد، که چهار لیوان آب را که معادل یک لیتر می باشد، با دو قاشق غذا خوری وایتکس مخلوط کرده و در ظرف پلاستیکی بریزید و در صورت نیاز استفاده کنید. محلول تهیه شده تا یک شبانه روز قابل استفاده می باشد. پس از آن خاصیت خود را از دست می دهد.

 

 تهیه ی مواد ضد عفونی کننده در منزل با استفاده از بتادین

 

با کمک بتادین میتوانید به تهیه ی مواد ضد عفونی کننده در منزل اقدام کنید. و از آن برای پاک کردن سطوح مختلف، سرویس بهداشتی و... استفاده کنید. به این صورت که یک و نیم لیتر آب را با چند قاشق غذا خوری بتادین مخلوط کرده و در ظرف پلاستیکی نگهداری کنید. و در صورت لزوم بر روی سطح مورد نظر بپاشید و یا اسپری کنید. و پس از چند دقیقه آبکش کنید. تهیه ی مواد ضد عفونی در منزل تنها به مواد شوینده ختم نمی شود. شما می توانید، ژل ضد عفونی کننده مناسب دست را در منزل تهیه کنید. برای این کار نیم لیتر الکل طبی را با دویست و پنجاه سی سی ژل آلوورا و چند قطره اسانس خوشبو مخلوط کرده، سپس در ظرف مورد نظر بریزید. و در صورت نیاز استفاده کنید . که ما در این محتوا تنها نمونه هایی از آن را ذکر کردیم. تهیه ی مواد ضد عفونی کننده در منزل دارای مزیت هایی است. به عنوان نمونه: تماس افراد با مواد شوینده کمتر می شود، و بیماریهای ریوی، تنفسی، پوستی و... کاهش پیدا می کند. و استفاده از آنها موجب کاهش هزینه هایی می شود، که جهت خرید مواد شوینده ی غیر ضروری صرف می شود. همچنین ارتقا سطح بهداشت خانواده ها را به دنبال دارد. اما نباید این نکته را فراموش کرد، که تهیه ی مواد ضد عفونی در منزل اگرچه موارد مصرف زیادی دارد ولی هرگز نمی تواند، جایگزین مواد گندزدا شود. به این معنی که این مواد برای ضد عفونی کردن محیط ها از میکروب و ویروس ها مناسب هستند، نه گندزدایی محیط.   

برچسب ها

نظرات :