نقش تغذیه در تقویت ایمنی سیستم تنفسی در برابر کروناundefined

نقش تغذیه در تقویت ایمنی سیستم تنفسی در برابر کرونا

توسط : مرتضی نجفیان
ما در این متن تغذیه ی مناسب برای پیشگیری از بیماری های بیماری های تنفسی را بررسی کرده ایم و مواد غذایی موثر را هم ذکر کرده ایم مانند میوه ها و سبزیجات و امگا 3 و ... . مواد غذایی که در این متن بررسی کرده ایم را در برنامه ی خود قرار دهید تا از بیماری های تنفسی در امان بمانید .

 

شیوع ویروس کرونا و تغذیه ی مناسب برای پیشگیری از بیماری های تنفسی و تقویت سیستم ایمنی 

تغذیه بسیار مهم است زیرا ممکن است خطر ابتلا به بیماری های تنفسی را افزایش دهد و تغذیه ی مناسب خطر ابتلا به بیماری های تنفسی را کاهش دهد . در واقع  برنامه ی رژیم غذایی که شامل مصرف زیاد میوه و سبزیجات ،  مصرف ماهی و امگا 3 و مواد مغذی باشد فایده های بسیار زیاد و مهمی در رابطه با بیماری های تنفسی دارد . در حالی که مصرف فست فود بسیار مضر است و اثر منفی بر بیماری های تنفسی می گذارد . پس ما باید تغذیه ی مناسب برای پیشگیری از بیماری های تنفسی ، داشته باشیم . 

شواهد نشان می دهد که : رژیم غذایی اهمیت زیادی در درمان و پیشگیری از بیماری های انسدادی مثل آسم و بیماری های تنفسی و ریوی دارد . پس تغذیه ی مناسب برای پیشگیری از بیماری های تنفسی ،   بسیار اهمیت دارد . اصلاح رژیم غذایی می تواند برای درمان بیماری ،  بسیار کمک کننده باشد .

 

رژیم های غذایی و تغذیه ی مناسب 

تغذیه ی مناسب برای پیشگیری از بیماری های تنفسی عبارتند از : مصرف میوه و سبزیجات  ،  نان و غلات ، حبوبات ، آجیل ، مصرف کم و متوسط غذا های لبنی ،   ماهی و امگا 3 و مرغ و مصرف کم گوشت قرمز . 

مصرف روغن زیتون هم می تواند مفید باشد .

مطالعات نشان داده است که : در کودکان و زنان بارداری که این رژیم غذایی را رعایت می کنند ،  این رژیم ،    تاثیر خوبی بر بیماری های تنفسی و آسم دارد و این افراد را از بیماری های تنفسی و ریوی در امان نگه می دارد . در واقع در این افراد تغذیه ی مناسب برای پیشگیری از بیماری های تنفسی بسیار موثر است . 

اما مصرف زیاد گوشت قرمز و غذا های پر چرب  ،    دسر و شیرینی ،   سیب زمینی سرخ کرده و غذا های فست فودی  و  غذا های لبنی پر چرب ،   احتمال ابتلا به آسم و بیماری های تنفسی را افزایش می دهد .    

میوه ها و سبزیجات دارای مواد مغذی هستند که عبارتند از  : آنتی اکسیدان ،    ویتامین ،    مواد معدنی ،   فیبر ،  که داشتن این مواد مغذی باعث می شود که میوه ها و سبزیجات ، در درمان و یا پیشگیری از بیماری های تنفسی موثر باشند . 

طبق تحقیق هایی که انجام شده : افرادی که به مدت سه ماه میوه و سبزیجات مصرف کرده اند در مقایسه با افرادی که میوه و سبزیجات کمتری را مصرف کرده اند ،   خطر ابتلا به آسم و بیماری های تنفسی – ریوی در آن ها به شدت کاهش یافته است .

مصرف میوه مخصوصا مرکبات که دارای ویتامین C  هستند  به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کنند در واقع باعث افزایش گلبول های سفید می شود . این میوه ها عبارتند از : گریپ فروت  ،   پرتقال ،   نارنگی ،   لیمو شیرین ،   لیمو ترش .

کلم بروکلی : کلم بروکلی دارای ویتامین های  A ,E,C و مواد معدنی ،   آنتی اکسیدان و فیبر می باشد و در نتیجه یکی از سالم ترین سبزیجاتی است که می توانید میل کنید . 

سیر : سیر برای تقویت سیستم ایمنی و هم چنین جلوگیری از بروز بیماری های تنفسی بسیار مهم و مفید است . 

زنجبیل : می تواند به کاهش التهاب و کاهش گلودرد کمک کند . 

اسفناج : سرشار از ویتامین C  و دارای آنتی اکسیدان است . و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند . 

بادام : سرشار از ویتامین E و ث می باشد .

زردچوبه و چای سبز : سرشار از آنتی اکسیدان است و عملکرد سیستم ایمنی را تقویت می کند . 

کیوی : این میوه دارای مقدار زیادی پتاسیم و ویتامین   Kو C است . که ویتامین C   باعث می شود که گلبول های سفید خون برای مقابله با ویروس و میکروب تقویت شوند . 

 

ما در این قسمت تغذیه ی مناسب برای پیشگیری از بیماری های تنفسی را مورد بررسی قرار می دهیم . غذا هایی که حاوی آنتی اکسیدان هستند برای درمان و یا پیشگیری از بیماری های تنفسی و آسم بسیار مفید می باشند . هم چنین ویتامین C  و E و D  و کلسیم در پیشگیری از بیماری های تنفسی – ریوی بسیار مفید می باشد و خطر ابتلا به آسم و بیماری های تنفسی را کاهش می دهد . ارتباط بسیار قوی بین ویتامین D  و سلامت ریه ها وجود دارد . ویتامین D را هم از طریق رژیم غذایی می توانید دریافت کنید هم این که در معرض آفتاب قرار بگیرید . اگر ویتامین D  بدن شما کافی باشد از بیماری های تنفسی و ریوی در امان خواهید بود . 

کمبود ویتامین D  ،   خطر ابتلا به بیماری های تنفسی – ریوی و آسم را افزایش می دهد و کمبود این ویتامین  باعث تشدید این بیماری ها می شود .

 

برچسب ها

نظرات :