شبکه 5G چیست و چه برند هایی از آن پشتیبانی میکنندundefined

شبکه 5G چیست و چه برند هایی از آن پشتیبانی میکنند

توسط : مرتضی نجفیان
با پیشرفت روز افزون تجیهزات و فناوری های اینترنتی پس از گذشت چهار نسل از شبکه های تلفن همراه امروزه بحث هایی در مورد نسل پنجم شبکه همراه اینترنت به نام 5G نظر علاقمندان به دنیای تکنولوژی را به خود جذب کرده میخواهیم اطلاعات اولیه را در مورد این انقلاب فناوری مطرح کنیم.

 

از اینترنت 5G چه میدانید؟

به جرات می‌توان گفت ورود اینترنت به زندگی بشری به اندازه اختراع خط در زمان انسان های اولیه موجب تحولات بزرگی شده است.امروزه همه چیز یا اینترنتی و شبکه ای است یا خواهد شد. فناوری شبکه اطلاعات،روز به روز بیشتر در زندگی انسان ها جا خوش می‌کند.مثل اختراع خط که پس از گذشت سالها دچار تغییر و تحولات گسترده ای شد،اینترنت هم به همین شکل پیشرفت های چشمگیری داشته،حالا بعد از گذشت سالها به مسئله اینترنت 5G رسیده ایم،قصد داریم با این نسل جدید شبکه آشنا شویم.

 

5G چیست؟

نسل پنجم شبکه های تلفن همراه است که با پشت سر گذاشتن نسل چهارم یا4G  آینده شبکه های فناوری همراه شمرده می‌شود.شرکت های تلفن همراه از سال 2019 در این زمینه شروع به فعالیت کرده‌اند.امروزه با گسترش دامنه شبکه جهانی اینترنت و طیف وسیع کاربران،افزایش هاست ها و شبکه ها،برای پاسخگویی به این رشد بیش از اندازه داده ها نسل پنجم اینترنت وارد صحنه خواهد شد،که در ابتدا با همکاری نسل چهارم موجود،قبل از گسترش در نسخه های بعدی به تکامل خواهد رسید.

 

5G چه قابلیت ها و مزیت هایی دارد؟

امکان اتصال فوری به میلیاردها دستگاه و وسایلی که دارای فناوری شبکه و قابلیت اتصال به اینترنت هستند را فراهم می‌کند،که اصطلاحا به آن اینترنت اشیاء یا ((IOT)) گفته می‌شود.شبکه 5G مانند پیشینیان خود از شبکه های سلولی از طریق امواج رادیویی و آنتن در محله های جغرافیایی استفاده می‌کند.

 

مزیت های فناوری 5G :

  1. دستگاه عظیم به دستگاههای ارتباطی، همچنین به اینترنت اشیاء (IOT) گفته می شود که شامل اتصال میلیاردها دستگاه بدون دخالت انسان در مقیاس قبلی است. این امر می تواند انقلابی در فرآیندهای صنعتی و کاربردهای مدرن از جمله کشاورزی ، تولید و ارتباطات تجاری ایجاد کند.
  2. ارتباطات با تاخیر کم فوق العاده قابل اعتماد، ماموریت بسیار مهم از جمله کنترل زمان واقعی دستگاه ها ، روباتیک صنعتی ، وسیله نقلیه به سیستم های ارتباطی و ایمنی وسیله نقلیه ، رانندگی خودمختار و شبکه های حمل و نقل ایمن تر. ارتباطات با تاخیر کم همچنین دنیای جدیدی را به وجود می آورد که در آن مراقبت های پزشکی ، روش ها و درمان از راه دور امکان پذیر است.
  3. پهنای باند تلفن همراه پیشرفته، ارائه سرعت قابل توجهی سریعتر داده و ظرفیت بیشتر برای اتصال دنیا. برنامه های جدید شامل دسترسی ثابت به اینترنت بی سیم برای خانه ها ، برنامه های پخش در فضای باز و بدون نیاز به آنتن پخش و اتصال بیشتر برای افراد در حال حرکت است،گفته می‌شود سرعت تخمین زده شده این شبکه حداکثر 10 گیگابیت بر ثانیه خواهد بود.
  4. در مشاغل و صنعت نقش مهمی را ایفا خواهد کرد،می‌تواند باعث نوآوری فناوری در کشت ها و مزارع باشد یا در تولید هوشمند دخیل باشد.
  5. باعث پیدایش فناوری ها نوظهور خواهد بود مثل کلاس های آنلاین با امکانات بیشتر بازدید ها و سفر های مجازی راحت تر.
  6. می‌توانید از روی مبل راحتی خانه به شهر مورد علاقه خود سفر کنید. در آموزش و پرورش مدارس بسیار مفید خواهد بود.

 

شبکه 5G

 

 

چه برند هایی از 5G پشتیبانی خواهند کرد؟

سوالی که ممکن است به وجود آید این است که این حجم از قدرت در چه دستگاه های قابل استفاده است و چه برند هایی از آن پشتیبانی می‌کنند؟

زمانی که نسل چهارم شبکه اینترنت به دنیا عرضه شد شرکت هایی مطرح و قدرتمند موبایل و فناوری برای اینکه از سایر رقبا در بازار تجارت عقب نمانند شروع به تولید تجهیزات با نسل جدید شبکه کردند.

این اتفاق درباره نسل پنجم نیز وجود دارد.از سال 2019 شرکت های سامسونگ،هوآوی،وان پلاس،شیائومی و موتورولا گوشی های جدید خود را با قابلیت 5G به بازار ارائه میکنند.

پیش بینی می‌شود با گذشت زمان تمامی برند ها این امکان را در تجهیزات جدید خود قرار بدهند.

کره جنوبی اولین کشوری بود که از قابلیت5G  در تجهیزات خود بهره برد.

 

چه زمانی 5G در دسترس خواهد بود؟

هم اکنون کره جنوبی ، چین و ایالات متحده کشورهایی هستند که جهان را در ساخت و استقرار فناوری  ، رهبری می‌کنند. کشور هایی نظیر استرالیا و آلمان هم مقدمات اولیه این فناوری را در نظر گرفته اند. پیش بینی شده تا سال 2025 نسل پنجم شبکه به صورت گسترده در جهان شکل بگیرد.

برچسب ها

نظرات :