بیماری کاوازاکی چیست؟undefined

بیماری کاوازاکی چیست؟

توسط : مرتضی نجفیان
در حدود 50 سال پیش این بیماری، توسط یک پزشک ژاپنی که متخصص اطفال بود کشف شد، مبتلایان به این بیماری بیشتر کودکان زیر پنج سال بودند، علائم مشابهی داشتند که خیلی سریع در اطفال بروز می کرد و به مراحل حاد می رسید، به این بیماری کاوازاکی می گویند.

 

بیماری کاوازاکی چیست؟

در حدود 50 سال پیش این بیماری، توسط یک پزشک ژاپنی که متخصص اطفال بود کشف شد، مبتلایان به این بیماری بیشتر کودکان زیر پنج سال بودند، علائم مشابهی داشتند که خیلی سریع در اطفال بروز می کرد و به مراحل حاد می رسید، به این بیماری کاوازاکی می گویند.

این بیماری با تب بسیار بالا و در طی پنج روز ظاهر می شود، در ادامه کودک دچار التهابات شدید پوستی و قرمزی چشم ها و صورت و دست و پا می شود.

تورم غدد گردن و پوسته پوسته شدن بدن نیز از علائم این بیماری در مراحل ابتدایی می باشد.

با حاد شدن بیماری، علائمی دیگر همچون دردهای مفاصل و دردهای شکمی و مشکلات گوارشی مانند اسهال و استفراغ و حملات قلبی گریبانگیر کودکان می شود. 

 

تشخیص بیماری کاوازاکی توسط پزشکان

خانواده ها در صورت دیدن این علائم باید سریعا به پزشک مراجعه کنند، پزشک در مرحله تشخیص ابتدا در پی تب طولانی مدت و سپس علائم دیگر مانند بزرگ شدن غدد گردنی و تورم و قرمزی های چشم و دست و پا می باشد.

چنانچه پزشکان این موارد را ببیند کودک را برای انجام آزمایش هایی همچون آزمایش های قلبی، خون، اشعه ایکس و عروق زیر نظر می گیرند.

 

درمان بیماری کاوازاکی توسط پزشکان

پزشکان برای درمان این بیماری سعی می کنند از داروهای تب بر استفاده کنند، آنها از انواع آسپرین برای کاهش علائم بیماری و دردهای کودک استفاده می کنند.

همچنین داروی دیگری که آنها استفاده می کنند تزریق پروتئین های ایمنی از طریق رگ می باشد تا فرد دچار خطرات عروق کرونر نگردد.

در موارد کمی برخی بیماران دچار حملات قلبی، نامتعادل شدن ضربان قلب، التهاب عضلات قلب، التهاب رگ های خونی و ... می شوند.

 

بیماری کاوازاکی در کودکان و کرونا

 

علت ابتلا به بیماری کاوازاکی

با تمام این تفاسیر علت این بیماری مشخص نیست و عموما در اوایل فصل بهار بیشتر کودکان زیر پنج سال به آن مبتلا می شوند.

البته وجود برخی از ژن ها نیز در کودکان، آنها را در معرض خطر ابتلا به بیماری کاوازاکی قرار می دهد.

نوزادان بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری می باشند چون بدن ضعیف تری دارند، اما نباید نگران بود چون این بیماری به همان سرعت که علائمش ظهور می کند به همان سرعت هم درمان می شود و فقط نیاز به مراقبت دارد.

 

ارتباط بیماری کاوازاکی و کرونا

ارتباط این بیماری با بیماری کرونا از سوی بسیاری از پزشکان رد شده است، و خیلی از پزشکان معتقد هستند این بیماری مسری نمی باشد و جای نگرانی نیست.

اما به هر حال سازمان جهانی بهداشت در پی تحقیق بیشتر در مورد بیماری کاوازاکی می باشد تا هر گونه ارتباط احتمالی با کرونا را بیابد.

البته خانواده ها باید در نظر داشته باشند این بیماری با حملات قلبی همراه است، به همین دلیل در صورت مشاهده علائم اولیه حتما کودک را برای درمان به بیمارستان منتقل کنند و در خانه روند درمان را پیش نبرند.

این بیماری عموما بعد از 12 روز خوب می شود و علائم اولیه در آن از بین می رود ولی کودک را در چند روز آینده مستعد حملات قلبی می کند.

 

برچسب ها

نظرات :