آشنایی با درمان های خانگی برای آفتاب سوختگیundefined

آشنایی با درمان های خانگی برای آفتاب سوختگی

توسط : alif
برخلاف برخی از افراد که به ظاهر برنزه علاقه دارند، برخی دیگر این تغییر رنگ پوست را ترجیح نمی دهند بنابراین در تابستان بسیاری از مردم از پوست برنزه و آفتاب سوختگی شکایت دارند.

اشعه ماورای بنفش خورشید تولید ملانین را در بدن افزایش می دهد که منجر به ایجاد پوست برنزه می شود. پس از آفتاب گرفتن دیگر بازگشت پوست به حالت طبیعی آسان نیست اما با حوصله و مراقبت می توان این کار را به راحتی در خانه انجام داد و به راحتی از درد و سوزش ناخوشایند ناشی از آن خلاص شد.

 

درمان های خانگی برای آفتاب سوختگی

به جای صرف هزینه برای محصولات آرایشی و درمانی گران قیمت، می توانید برخی از روش های درمانی طبیعی را امتحان کنید. درمان های طبیعی ساده ای وجود دارد که می تواند برنزه شدن پوست در اثر آفتاب را روشن کرده و رنگ پوست را به حالت قبل بازگرداند.

در اینجا چند روش درمانی برتر برای رفع آفتاب سوختگی آورده شده است.

درمان آفتاب سوختگی به روش خانگی

 

آب خنک

آفتاب سوختگی، اساساً التهاب پوست است. یکی از ساده ترین راه ها برای درمان التهاب خنک سازی ناحیه آسیب دیده است. یک روش موثر برای کمک فوری به این مشکل، پریدن در آب است فقط مراقب استخرها باشید زیرا کلر آب می تواند پوست را بیشتر تحریک کند. همچنین باید از استفاده مستقیم از یخ خودداری کنید. اگرچه ممکن است هنگام سوختن پوست جذاب به نظر برسد اما در واقع می تواند به پوست بسیار حساس شما آسیب بیشتری برساند.

  

جوش شیرین و بلغور جو دوسر

ریختن چند قاشق غذاخوری جوش شیرین در وان پر از آب خنک و حدود 15 تا 20 دقیقه خیساندن بدن به کاهش آسیب خورشید کمک می کند. افزودن یک فنجان جو دوسر به آب وان حمام، تحریک را نیز تسکین می دهد و به پوست کمک می کند تا رطوبت طبیعی خود را حفظ کند.

پوست خود را یا در حمام یا بعد از بیرون آمدن تمیز نکنید. خود را با حوله خشک کنید اما مالش ندهید.

آلوئه ورا

اگر در خانه خود گیاه آلوئه ورا ندارید، باید یک گیاه از عطاری تهیه کنید. ژل داخل این گیاه آبدار قرن هاست که برای انواع بیماری ها از ناراحتی معده گرفته تا عفونت های کلیه مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین تسکین سوختگی پوست از مواردی است که معمولاً از طریق این گیاه انجام می شود.

باز کردن یک تکه از گیاه و استفاده مستقیم از ژل روی پوست، منجر به تسکین فوری گزش و سوزش ناشی از آفتاب سوختگی جزئی می شود. اگر نمی توانید خود گیاه را پیدا کنید، یک ژل 100 درصد خالص آلوئه ورا (نه لوسیون یا پماد مبتنی بر آلوئه ورا) را امتحان کنید. این ژل ها را می توانید در بیشتر داروخانه ها پیدا کنید.

چای بابونه

چای بابونه نه تنها می تواند روح شما را تسکین دهد بلکه می تواند پوست آفتاب سوخته شما را نیز تسکین دهد. چای را به طور معمول دم کرده و بگذارید تا خنک شود. وقتی آماده شد، پارچه ای را در آن خیس کنید و آن را روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید.

فقط به یاد داشته باشید اگر به گرده گل حساسیت دارید، نباید از این روش درمانی استفاده کنید زیرا ممکن است باعث ایجاد واکنش آلرژیک در پوست شما شود.

سرکه

نظرات در مورد استفاده از سرکه برای تسکین سوختگی پوست متفاوت است. برخی می گویند افزودن دو فنجان سرکه به آب خنک حمام می تواند باعث درمان سوختگی شود، در حالی که برخی دیگر می گویند اسیدیته بالای سرکه فقط اوضاع را بدتر می کند. اگر قبلاً از درمان آفتاب سوختگی های کوچکتر و سبک تر استفاده کرده اید، از آن استفاده کنید و البته بهتر است آن را برای سوختگی های جدی تر امتحان کنید اگر از موارد قبلی جواب نگرفتید.

درمان آفتاب سوختگی خانگی

 

 لباس گشاد بپوشید

از آنجا که پوست شما خود را ترمیم می کند، حتماً لباسی بپوشید که به پوست شما نچسبد. پوست شما بزرگترین اندام بدن شما است بنابراین بهتر است به دلیل اینکه یک قسمت آسیب دیده شده در حال بهبود یافتن است، فضای کافی برای تنفس داشته باشد. الیاف طبیعی مانند پنبه یا بامبو بهترین پوشش پس از سوختگی پوست می باشند.

آب زیادی بنوشید

از آنجا که پوست شما با آسیب ناشی از اشعه آفتاب دست و پنجه نرم می کند، به رطوبت مورد نیاز خود در طول مدت تابش خورشید نیاز دارد. اگر قبلاً هشت لیوان آب در روز نمی نوشیدید، سوختگی ناخوشایند پوست دلیل کافی برای شروع این کار است. پس تا جایی که می توانید با نوشیدن آب بدن خود را هیدراته نگه دارید.

مرطوب کننده را فراموش نکنید

بعد از درمان اولیه، پوست شما هنوز هم به مراقبت های مهربانانه حساس نیاز دارد. یکی از مهمترین کارهایی که می توانید برای جلوگیری از لایه برداری دردناک پوست انجام دهید - یا آن را به حداقل برسانید - استفاده مرتب از مرطوب کننده در مناطق آسیب دیده است. از مرطوب کننده های بدون بو و رنگ (برای پوست حساس) استفاده کنید تا تحریک پوست را به حداقل برسانید.

اطلاعات بیشتری کسب کنید

هیدراته بمانید، خونسرد باشید و اگر سوختگی شما خیلی دردناک است، می توانید مقداری ایبوپروفن برای تحمل درد مصرف کنید. همچنین باید اطمینان حاصل کنید که دفعه دیگر که به بیرون از منزل می روید پوشیده باشید یا از ضد آفتاب قوی استفاده کنید تا پوست آسیب دیده شما بیشتر در معرض آفتاب قرار نگیرد. اگر آفتاب سوختگی شما باعث تب شده است یا علائم کم آبی بدن را نشان می دهید به پزشک مراجعه کنید.

و در آخر به یاد داشته باشید، ساده ترین راه برای درمان آفتاب سوختگی اجتناب از آفتاب است.

 

برچسب ها

نظرات :