8 کاربرد برتر اینترنت اشیا در سال 2020undefined

8 کاربرد برتر اینترنت اشیا در سال 2020

توسط : alif
اگرچه اصطلاح اینترنت اشیا طی 5 سال‌ اخیر محبوبیت ویژه‌ای یافته است اما همانند سایر موضوعات مهم روز، هنوز هم بسیاری از افراد هنگام شنیدن این اصطلاح به فکر فرو می‌روند و از خود می‌پرسند "اینترنت اشیا چیست و چه اهمیتی دارد؟"

 

در این مقاله سعی داریم به چیستی IoT ، کاربردهای آن، استفاده از آن در صنایع مختلف و آینده اینترنت اشیا بپردازیم.

اینترنت اشیا چیست؟

اگر بخواهیم به ساده‌ترین شکل ممکن اینترنت اشیا را تعریف کنیم باید بگوییم: "اینترنت اشیا یا IoT شبکه‌ای از دستگاه‌ها، وسایل نقلیه و برنامه‌‌های متصل به اینترنتی است که داده‌های خود را بدون دخالت انسان جمع‌آوری کرده و به اشتراک می‌گذارند."

دیوایس‌های اینترنت اشیا اطلاعاتی را جمع‌آوری کرده و به برخی سرورهای مرکز داده ارسال می‌کنند. مرکز داده محلی برای پردازش اطلاعات، جمع‌آوری، خلاصه‌کردن و ساده‌سازی انجام فعالیت‌های هاست است. از جمله دستگاه‌های مجهز به این تکنولوژی که امورزه مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  1. ·         دستگاه قهوه‌ساز
  2. ·         یخچال و فریزر
  3. ·         دستیار صوتی گوگل
  4. ·         ساعت‌های اپل
  5. ·         ساعت‌های هوشمند fitbit
  6. ·         و ...

به طور کلی، هر دستگاهی که مجهز به حسگر و اینترنت باشد می‌تواند در شبکه اینترنت اشیا قرار گیرد.

اینترنت اشیا چه کاربردهایی دارد؟

اینترنت اشیا در زوایای مختلف زندگی چه زندگی شخصی و چه عمومی، قابل استفاده است. افراد به کمک این فناوری می‌توانند حیوانات خانگی گم‌شده خود را پیدا و سیستم امنیتی خانه خود و جدول زمانی تعمیر وسایل خود را کنترل کنند.

کاربران اینترنت اشیا، از این تکنولوژی برای کمک به رزرو آسان رستوران، نظارت بر روند ورزش و سایر عادات سلامتی و ... استفاده می‌کنند. مشاغل مختلف می‌توانند از IoT برای نظارت بر زنجیره‌های تامین، بررسی عادات خرید مشتریان و جمع‌آوری نظرات آن‌ها در خرید، نظارت بر موجودی کالا و تعمیر و نگهداری دستگاه‌های خود استفاده کنند.

از آن‌جایی که در دنیای دیجیتال زندگی می‌کنیم، اعتماد به شبکه‌های بی‌سیم و استفاده از اینترنت اشیا در كتابخانه زیربنایی فناوری اطلاعات (ITIL) به عنوان مجموعه‌ای از خدمات IT جزئیات مهم و مفیدی را در اختیار حوزه‌های مختلف قرار می‌دهد.

از سوی دیگر، بلاکچین به عنوان روشی کارآمد و مطمئن در معاملات و پردازش داده‌ها یک ذی نفع فناوری اینترنت اشیا به شمار می‌رود. امید است که این دو فناوری در آینده رابطه نزدیک‌تری با هم داشته باشند.

در ادامه می‌خوانیم که صنایع مختلف چگونه از فناوری IoT برای کارآمدتر ساختن فعالیت‌ها و دستگاه‌های خود استفاده می‌کنند.

کاربردهای IoT در صنایع

با پذیرش اینترنت اشیا در طیف گسترده‌ای از صنایع، این فناوری هر روز فراگیرتر می‌شود و عدم پذیرش این فناوری تطبیق‌پذیر با مشاغل، سازمان‌ها، شعب دولتی و ... چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. در ادامه مقاله 8 کاربرد مهم اینترنت اشیا در سال 2020 و نحوه استفاده از آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

1-     کشاورزی

استفاده از اینترنت اشیا برای نظارت و مدیریت شرایط آب و هوایی، تولیدات کشت محیط خانگی را افزایش می‌دهد. در کشت در محیط خارجی از دستگاه‌های مبتنی بر IoT برای کنترل رطوبت و مواد مغذی خاک، جمع‌آوری داده‌های آب و هوایی، سیستم آبیاری هوشمند و کودرسانی بهتر استفاده می‌شود. با استفاده از سیستم آبیاری هوشمند از به هدر رفتن آب جلوگیری می‌شود.

2-     مشتری‌های خانگی

امروزه اینترنت اشیا در زندگی شخصی افراد خود را به خوبی جای داده است. پوشیدنی‌های مبتنی بر IoT مانند fitbit، تلفن‌های هوشمند، ساعت‌های اپل، مانتیورهای سلامتی برای بهبود سلامتی و تناسب اندام استفاده می‌شوند.

در خانه‌های هوشمند با فعال کردن کنترل‌های محیطی در هنگام ورود و خروج از منزل می‌توان به ایجاد آسایش در محیط کمک کرد. روشن یا خاموش‌کردن اجاق گاز از راه دور، کنترل نور چراغ‌ها، فعال‌کردن قفل هوشمند و ... همگی با استفاده از فناوری مورد نظر، منجر به یک زندگی ایمن و آسوده خواهند شد.

3-     بهداشت و درمان

یکی از مهم‌ترین کاربردهای اینترنت اشیا در حوزه درمان، استفاده از پوشیدنی‌های هوشمند توسط بیماران مرخص شده و کنترل سلامت آن‌ها توسط بیمارستان است. از طریق این دستگاه‌ها ضمن دسترسی به احوال لحظه‌ای بیماران مدت زمان بستری‌شدن آن‌ها کاهش می‌یابد. استفاده از تخت‌خواب‌های هوشمند فضای خالی بیمارستان را گزارش می‌کند، همچنین سالم بودن تجهیزات حیاتی به کمک سنسورهای IoT به صورت لحظه‌ای قابل بررسی است.

4-     بیمه

صنعت بیمه می‌تواند با به ‌کارگیری پوشیدنی‌های هوشمند مانند fitbit از سلامت بیمه‌گزار مطلع باشد و متناسب با آن سیاست‌هایی سفارشی شده ارائه کند. بیمه‌گر با تشویق به عادات سالم در طولانی مدت فعالیت خود و زندگی مشتریان را بهبود خواهد بخشید.

5-     تولید

اینترنت اشیا در حوزه تولید به اتوماسیون صنعتی آن منجر خواهد شد. با استفاده از فناوری‌های RFID و GPS تولیدکننده کالای خود را پس از تولید تا قرارگیری در فروشگاه مقصد زیر نظر خواهدگرفت. سنسورهای مذکور اطلاعاتی در خصوص زمان حمل، شرایط محصول و شرایط محیطی قرار گرفته در آن را جمع‌آوری می‌کند.

سنسورهای نصب شده بر روی دستگاه‌ها برای بررسی عملکرد دستگاه و نیازمندی آن به نگهداری و تعمیر استفاده می‌شود. از این‌رو می‌تواند از خرابی‌های بزرگ در صنعت جلوگیری کند.

6-      خرده فروشی

اینترنت اشیا در خرده‌فروشی‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی با کمک RFID به منظور اتوماسیون انبار و ارقام فروش آنلاین استفاده می‌شود. با بهره‌گیری از IoT می‌توان به فروش اینترنتی مراکز خرید را بهبود بخشید، از هزینه‌های اضافی جلوگیری کرد و تجربیاتی بی‌نظیر برای مشتریان ایجاد کرد. داده‌های دریافتی شرکت‌های فروش می‌توانند متناسب با سلیقه خرید مشتریان برای ایجاد تبلیغاتی شخصی‌سازی شده از طریق تلفن‌های هوشمند و برنامه‌های مختلف فروشگاه به‌کار رود.

7-     حمل و نقل

اگرچه زمزمه‌هایی از ماشین‌های هوشمند بدون سرنشین شنیده می‌شود اما این تنها گوشه‌ای از کاربرد اینترنت اشیا در حوزه حمل و نقل است. استفاده از GPS در کامیون‌ها برای تشخیص مسیرهای سریع‌تر و در نتیجه سرعت بالاتر در تحویل کالا استفاده می‌شود. برنامه‌ریزان شهری می‌توانند داده‌های بدست آمده را در تعیین الگوهای ترافیک، تقاضای فضای پارکینگ، ساخت و نگهداری راه‌ها به‌ کار گیرند.  

8-     تاسیسات/ انرژی

حتما برای شما هم پیش آمده که خاموش‌کردن چراغ‌ها یا تجهیزات گرمایشی را فراموش کنید. به کمک IoT می‌توان الگوریتم‌هایی ایجاد کرد که میزان مصرف انرژی را تنظیم کنند و بدون دخالت انسان نور، دما و رطوبت را تنظیم کرد. از این طریق به میزان قابل توجهی در مصرف انرژی صرفه‌جویی خواهدشد. در مقیاس بزرگ‌تر از داده‌های جمع‌آوری شده توسط سنسورهای اینترنت اشیا برای کمک به شبکه برق شهری در تشخیص میزان استفاده کاربران و کاهش زمان خاموشی استفاده کرد.

اینترنت اشیا در آینده

با تمام کاربردهایی که تاکنون ذکر شده‌است، چه آینده‌ای در انتظار اینترنت اشیا خواهد بود؟ به گزارش گارتنر (Gartner) پیش‌بینی می‌شود که دستگاه‌های متصل به تمام فناوری‌ها به 20.6 میلیارد برسد. این در حالی‌است که طبق گفته HP تا سال 2025 این عدد به رقم غیرقابل تصور 1 تریلیون خواهدرسید. مطابق با گزارش سیسکو (Cisco) در دهه آینده ارزش دستگاه‌های تولیدشده مبتنی بر اینترنت اشیا (شامل تمام صنایع مذکور) به 14.4 تریلیون دلار خواهد رسید. 

اینترنت اشیا در ایجاد تغییر در زندگی شخصی و اجتماعی افراد جایگاه ویژه‌ای یافته است. این فناوری عملکرد فوق‌العاده‌ای از خود نشان داده و در هیچ صنعتی نمی‌توان قدرت آن را نادیده گرفت.

با توجه به پتانسیل بالای IoT، شما چه آینده‌ای را تصور می‌کنید؟

برچسب ها

نظرات :