آلرژی فصلی پاییز چیستundefined

آلرژی فصلی پاییز چیست

توسط : alif
پاییز که فرا می‌رسد دیگر از گرده‌افشانی گیاهان و گل‌های رنگارنگ خبری نیست ولی هنوز برخی از ما از عطسه و آبریزش بینی عذاب می‌کشیم. اگر بدون این که سرماخوردگی یا آنفلوانزا در کار باشد این علائم را داریم شاید به آلرژی فصلی پاییز مبتلا هستیم.

 

محرک‌های آلرژی فصلی پاییز متفاوت هستند اما همان علائم آلرژی فصلی بهار و تابستان را در ما ایجاد می‌کنند.

 

علت آلرژی فصلی پاییز چیست؟

برخی گیاهان هستند که با سرد شدن هوا شروع به گرده‌افشانی می‌کنند و درست در ابتدای فصل پاییز یعنی اواخر شهریور و مهر ماه به تولید گرده ادامه می‌دهند. تعداد این گیاهان زیاد نیست و شاید اصلا در نزدیکی خانه ما هیچ گیاهی به چشم نمی‌خورد اما مشکل این جاست که گرده‌های  این گیاهان در هوا پراکنده است و باد آنها را به هر جایی ممکن است ببرد. گیاهان تیره رگ‌وید (ragweed) از این دسته هستند. این گیاهان مهمترین عاملین ایجاد آلرژی فصلی پاییز محسوب می‌شوند.

از طرف دیگر به طور معمول کسانی که به گرده گیاهان حساسیت و آلرژی دارند، به برخی از میوه ها و سبزیجات هم آلرژی دارند. موز، خربزه و بادمجان از مهم‌ترین مواد غذایی گیاهی به شمار می‌روند که باعث تشدید آلرژی فصلی پاییز می‌شوند.

کپک یا همان قارچ‌های ریز خانگی از مهمترین عوامل داخل منزل برای ایجاد آلرژی در فصل پاییز هستند. این قارچ‌های ریز در جاهای مرطوب مانند حمام و زیرزمین با سرعت زیادی رشد می‌کنند. هاگ این قارچ‌ها اما به جاهای مرطوب محدود نمی‌شود و جریان هوا آنها را در همه جای خانه پخش می‌کند. یادمان باشد جاهای مرطوب به‌خصوص اگر لباس یا چیزهایی روی هم ریخته شده باشد بهترین مکان برای تکثیر این قارچ‌هاست.

می‌دانیم که در گرد و غبار، موجودات ریز میکروسکوپی به نام مایت (mite) وجود دارند. مایت‌ها در برخی از افراد آلرژی ایجاد می‌کنند. با فرا رسیدن پاییز و با روشن شدن نخستین دستگاه گرمایشی در خانه، گرد و غبار موجود در دستگاه یا کانال آن، روی سطح فرش و زمین بیشتر از قبل در هوای خانه پراکنده می‌شوند و به همین دلیل آلرژی فصل پاییز آغاز می‌گردد. پس اگر با روشن شدن بخاری و شوفاژ، عطسه، تنگی نفس یا گرفتگی و آبریزش بینی شروع شد، باید به مایت به عنوان عامل آلرژی زا شک کنیم.

البته شرایط کنونی و شیوع زیاد ویروس کرونا باعث شده بچه‌ها کمتر در مدارس دیده شوند اما اگر کودک یا نوجوانی با رفتن به مدرسه دچار آلرژی می‌شود در واقع نوعی آلرژی فصلی پاییز دارد. در بیشتر موارد، علت آغاز آلرژی کودکان و نوجوانان همزمان با رفتن به مدرسه، کپک‌ها و مایت‌های موجود در فضاهای مدرسه هستند.

علائم آلرژی فصلی پاییز

آلرژی فصلی در پاییز ممکن است با علائم زیر همراه باشد:

  1. ·         آبریزش بینی
  2. ·         پر آب بودن چشم و گاهی اشک ریزش
  3. ·         عطسه
  4. ·         سرفه
  5. ·         خارش چشم و بینی
  6. ·         وجود سیاهی پوست در پایین چشم

تشخیص آلرژی فصلی پاییز

از آن جا که فصل پاییز با شیوع بیشتر سرماخوردگی، آنفلوانزا و امسال ویروس کرونا همراه است، تشخیص بموقع آلرژی فصلی پاییز بسیار اهمیت دارد و به همین دلیل مراجعه به یک پزشک متخصص آلرژی اقدام خوبی به شمار می‌رود.

پزشک متخصص آلرژی پس از پرسیدن شرح حال و سابقه آلرژی در خودمان و خانواده، ممکن است آزمایش پوستی انجام دهد. در آزمایش پوستی مقدار بسیار کمی از ماده‌ای که پزشک حدس می‌زند‌ عامل ایجاد آلرژی در ماست، در پوست تلقیح می‌شود. این تست به طور معمول روی پوست پشت قفسه سینه یا ساعد دست صورت می‌پذیرد.

برای ورود این مواد مشکوک به ایجاد آلرژی در پوست، به طور معمول از خراشیدن یا وسایلی که به پوست فشار وارد می‌کند (درست مانند نیشگون) استفاده می‌شود. اگر ماده‌ای برای ما آلرژی‌زا باشد در محل تلقیح آن در پوست، یک برجستگی قرمز و گاهی خارش دار، درست مانند نیش پشه، ظاهر می‌شود.

همچنین پزشک ممکن است برای تشخیص بهتر آلرژی، برای‌مان آزمایش خون هم درخواست نماید.

اما با شیوع ویروس کرونا کمتر کسی میل دارد به کلینیک و مطب برود. پس برای این روزهای سخت چطور می‌توانیم با آلرژی فصلی پاییز سر کنیم. می‌توانیم به یک داروخانه برویم و با مشورت دکتر داروساز یک داروی ضدآلرژی مناسب تهیه کنیم. اگر مصرف داروهای ضدآلرژی باعث بهبود زیاد علائم شود، تشخیص آلرژی برای ما بیشتر مطرح می‌شود و می‌توانیم با ادامه همین روند علائم آلرژی را به حداقل ممکن برسانیم.

درمان آلرژی فصلی پاییز

داروهای متنوعی هستند که برای درمان آلرژی به کار گرفته می‌شوند. برخی از آنها را در زیر با هم مرور می کنیم:

اسپری کورتون

برخی اسپری ها حاوی ماده کورتیکوسترویید یا همان کورتون هستند. زدن این اسپری ها در بینی باعث کاهش التهاب بینی و رفع گرفتگی آن می‌شود

آنتی هیستامین ها

این داروها هم به شکل قرص برای بزرگسالان و هم به فرم شربت برای خردسالان در دسترس هستند. آنتی هیستامین ها می توانند عطسه، آبریزش بینی و خارش را برطرف نمایند.

ضداحتقان ها

وقتی رگ در نقطه ای از بدن گشاد شده و خون زیاد در آن جمع می‌شود به آن احتقان گفته می‌شود. در بیشتر موارد علت گرفتگی بینی همین احتقان است. ضداحتقان‌ها بینی را باز و آبریزش بینی را متوقف می کنند.

آمپول آلرژی

در برخی کلینیک ها با تزریق مقادیری از ماده ای که به آن حساسیت داریم به‌تدریج حساسیت بدن ما به آن ماده را کم می‌کنند. به این حالت «ایمنی درمانی» گفته می‌شود. گاهی اوقات به این درمان به اشتباه واکسن آلرژی هم اطلاق می گردد.

دقت بفرمایید که برخی از این داروها مانند اسپری کورتون باید برای مدت محدود استفاده شوند و بعضی داروها مانند ضداحتقان ها نباید توسط افرادی که فشار خون بالا دارند استفاده گردند.

درمان خانگی آلرژی فصلی پاییز

روزهایی که هوا غبارآلود گزارش می شود بهتر است از خانه خارج نشویم و در و پنجره منزل را بسته نگه داریم. در این روزها گرده گیاهان بیشتر در هوا پراکنده هستند. اگر در این روزها مجبوریم از خانه خارج شویم بهتر است روی دهان و بینی خود را با ماسک بپوشانیم.

پیش از روشن کردن دستگاه گرمایشی، کانال‌ها، خود دستگاه و در صورت امکان فیلترهای آن را تمیز یا تعویض نماییم.

اگر در جایی زندگی می‌کنیم که رطوبت هوا بسیار زیاد است از وسایل کاهش دهنده رطوبت هوا استفاده کنیم که محیط برای رشد کپک و قارچ‌های ریز مناسب نباشد.

نظرات :

علی امانی ده

1399/6/30

خیلی عالی و کامل بود

پاسخ مدیر سایت :

سپاس از شما