5 ترند فناوری ابری در حال پیشرفت در سال 2020undefined

5 ترند فناوری ابری در حال پیشرفت در سال 2020

توسط : alif
فناوری ابری (Cloud) طی 15 سال گذشته تکامل یافته است و امروزه یکی از معتبرترین فناوری‌ها محسوب می‌شود. سوال مهمی که ذهن همه را به خود مشغول کرده است این است که تکنولوژی مذکور در آینده چگونه خواهد بود؟

 

در زیرساخت فناوری اطلاعات 5 ترند در رایانش ابری وجود دارد که سازمان‌ها هنگام ترسیم استراتژی خود باید آن را در نظر بگیرند. در این مقاله به بررسی این 5 ترند می‌پردازیم.

 

محاسبات لبه (Edge Computing)

در حال حاضر، محاسبات لبه (Edge Computing) در مقیاس گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد و استفاده از آن به طور قابل‌توجهی در حال رشد است. در صورتی که در نزدیکی مرکز داده یک ارائه دهنده فناوری ابر زندگی می‌کنید، دلیلی بر نگرانی وجود ندارد اما اگر از آن فاصله بسیاری داشته باشید، با مشکلاتی روبرو خواهید شد. از سوی دیگر حجم زیاد داده‌های در حال پردازش به پهنای باند و منابع موجود ارائه‌دهنده این فناوری متکی هستند.

 

محاسبات ابری فناوری ابری

 

اینترنت اشیا (IoT) که تعداد میلیاردها دستگاه مانند تلفن‌های هوشمند، خانه‌های هوشمند، حسگرهای دیجیتال، تجهیزات پزشکی، اتومبیل‌ها، لوازم خانگی را در شبکه خود جای داده‌است، مثالی مناسب برای توضیح این امر است. این دستگاه‌ها میلیاردها مقدار را در طول روز منتقل می‌کنند در نتیجه توسط مقادیر زیادی داده موجود در فضای ابری تغذیه می‌شوند.

در اینجاست که محاسبات ابری اهمیت می‌یابد. ابر لبه‌ای یا (cloud edge) یک مرکز داده یا مرکز خدمات محلی است که از سرورهایی قدرتمند و با توانایی ذخیره سریع تشکیل شده‌است. ارائه‌دهندگان ابر به کمک ابر لبه‌ای مسئولیت سنگین بسیاری از برنامه‌ها و عملیات‌های فعال دیگر را متعادل می‌سازند که منجر به پردازش سریع و با کمترین تاخیر و همچنین انتقال سریع اطلاعات می‌شود.

The Edge نوعی پلت‌فرم ذخیره‌سازی برای ابر با پردازش است که اطلاعات را مطابق با نقطه پایانی پردازش کرده و پشت سر هم داده‌ها را به ابر منتقل می‌کند. محاسبات ابری، توان پردازشی بالایی از زیرساخت‌های سازمانی را تامین می‌کند و پهنای باند را کاهش می‌دهد.

علاوه‌براین، محاسبات لبه‌ای در کسب و کارها مزایای بسیاری دارد. بسیاری از شرکت‌ها باید داده‌های حساس کسب و کار خود را در محیطی امن نگه دارند. محاسبات لبه از اجتماع داده‌ها در یک محل و انطباق آن‌ها اطمینان حاصل می‌کند و در عین حال به کسب‌ و کارها امکان استفاده از فناوری ابری را می‌دهد.

اتوماسیون ابری

بسیاری از تکنسین‌ها از مزایای قابل توجهی که ابر به صورت خودکار ایجاد می‌کند، آگاه هستند. این مساله، شامل اتوماسیون زیرساخت‌ها، توسعه و انتشار نرم‌افزار با CI/CD است. کسب و کارهای مختلف برای مقابل با پیچیدگی‌های مدیریت چندین محیط ابر خصوصی، عمومی و ترکیبی با نیروی انسانی محدود، به اتوماسیون روی آورده‌اند.

ابزارهای اتوماسیون زیرساختی مانند Ansible  وTerraform در حال حاضر cloud-agnostic هستند، به این معنا که نرم‌افزار اتوماسیون با هر ارائه‌دهنده ابر سازگار است؛ ابزار مذکور فرصتی را ایجاد می‌کند تا در هر بستر ابری تامین زیرساخت‌های محاسباتی سازگار، منطبق و ایمن به صورت خودکار فراهم شود.

این ابزارهای اتوماسیون اعتبارهای اختصاصی ابر، شبکه‌های IP و سهمیه‌های زیرشبکه‌ای را اختصاص می‌دهند و همچنین به صورت خودکار یکپارچه‌سازی سرویس‌های ابری گسترده مانند پایگاه‌های داده ابر، ابر لبه‌ای یا سیرویس‌های دایرکتوری ابری را انجام می‌دهند.

از سال جاری (2020) و پس از آن، به هوش مصنوعی و یادگیری ماشین (Al/ML) برای استفاده در تصمیم‌گیری اتوماسیون ابری اعتماد بیشتری می‌شود. این دو فناوری می‌توانند وظایف معمول و قابل تکرار را به راحتی و بسیار سریع‌تر از یک اپراتور انسانی انجام دهند.

استفاده خاص دیگر ممکن است تجزیه و تحلیل ثبت داده گسترده باشد. هوش مصنوعی و یادگیری ماشین به طور معمول حجم زیادی از اطلاعات ورود به سیستم، جستجوی روندها و آنالیز نتایج را در خود جای می‌دهد. این می‌تواند برای پیش‌بینی خرابی قسمت‌های مختلف سرور یا تشخیص دلایل خراب شدن برنامه‌ها مورد استفاده قرارگیرد. اتوماسیون ابری برای برنامه‌ریزی برای استفاده از ظرفیت یا Capacity Planning مزایای زیادی دارد زیرا می‌تواند به صورت دقیق نیازهای زیرساختی را پیش‌بینی کند.

ابرهای بهینه شده در صنعت

سازمان‌ها در سراسر جهان به سرعت در حال انتقال به فناوری ابر هستند. با این روند رو به رشد، صنایع خاص به صورت سفارشی خدمات ابری را دریافت خواهند کرد. این امر غالبا در صنایع بهداشت و درمان، دارایی و بخش حقوقی در حال انجام است.

برخی از ارائه‌دهندگان سرویس ابری دارای سیستم‌ عامل‌های ابری ویژه صنعت هستند. کسب و کارهای برون سپاری تنها کافیست یک ارائه دهنده مناسب را برای شروع خدمات سازگار با صنعت انتخاب کنند.

به عنوان مثال، مراقبت‌های بهداشتی را در نظر بگیرید. قانون HIPAA و HITECH مجموعه‌ای الزامی، قابل اجرا و ایمن اداری و فنی است که توسط وزارت بهداشت و خدمات انسانی (HHS) ایالات متحده برای محافظت از اطلاعات الکترونیکی بهداشتی بیمار (ePHI) ارائه شده است. بر این اساس باید از یک هاست سازگار با HIPAA به منظور مراقبت‌های بهداشتی، بیمارستان یا پزشک خصوصی استفاد کرد که این خود نشان‌دهنده مسئولیت بالای ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی است.

استراتژی Cloud Agnostic

در سال 2020 همه سازمان‌های صنعتی تمایل دارند که به فضای کاری آرمانی یک مصرف‌کننده ابر – بی‌طرف از خدمات فنی به فناوری ابر بپیوندند. این مفهوم بدین معناست که شما نمی‌خواهید همه خدمات ابری شما توسط یک ارائه‌دهنده عرضه شود. در حالت ایده‌آل خدمات اصلی کسب و کار باید بین چندین ارائه‌دهنده ابر پخش شوند تا خطرات خرابی یا قطع طولانی مدت به طور چشمگیری کاهش یابند.

مدل "ابر هیبریدی" در مدت زمان کوتاهی به محبوبیت بسیاری دست یافت. انواع مختلفی از ابر هیبریدی وجود دارند که معمولا برای نیازهای سازمان، شخصی‌سازی می‌شوند. این ترکیب ممکن است شامل خدمات زیرساختی اصلی باشد. همچنین سرویس‌های جدید فناوری اطلاعات در فضای ابری معماری می‌شوند. به عنوان مثال انتقال نیروی کار یا خدمات ایمیل ابری به Office 365 محبوبیت بسیاری یافته است.

یک استراتژی Cloud Agnostic به بهینه‌سازی بازگشت سرمایه سازمان، ایجاد امنیت برتر، عملکرد بهتر و بیش‌ از هر چیز دیگر، محافظت در صورت بروز یک سناریوی خطرناک فاجعه‌آمیز کمک می‌کند. همه‌گیری بیماری Covid-19 این نیاز را تا حد زیادی برجسته کرده‌است. سرویس‌های ابری به محافظت از کسب و کارهایی که پرسنل آن به کار در خانه مشغول هستند کمک می‌کند.

کانتینر سازی

در سال 2020، کانتینرها به ویژه در فناوری ابر محبوبیت قابل‌توجهی دارند. استفاده از کانینر از زمان انتشار Docker در سال 2013 و Kubernetes در سال 2014 آغاز شده است. بسیاری از ارائه‌دهندگان ابر امروزه موتورهای برنامه کانتینر ویژه خود را دارند که به عنوان سرویس‌های ابری قابل استفاده به فروش می‌رسند. با وجود این، مدیران سیستم دیگر در مورد ساخت ماشین‌های مجازی و زیرساخت‌های اساسی نگران نخواهند بود.

تیم‌های DevOps می‌توانند به سرعت کانتینر برنامه‌ها را مستقیما در بالای یک لایه برنامه ابر گسترش دهند. توسعه‌دهنده بر ساخت کانتینر برنامه تمرکز دارند و تیم DevOps در صرت لزوم برنامه را پیاده‌سازی می‌کند.

این روش منجر به ایجاد سسیستم عامل‌های قابل حمل، بهبود امنیت آن‌ها، مقیاس‌پذیری و سرعت بارگذاری بیشتر می‌شود. شایان ذکر است که کانتینر به طور قابل تجهی از یک ماشین مجازی کارآمدتر است.

سخن نهایی

استراتژی‌های ابری بسیاری از کسب و کارها امروزه بر 5 ترند استوارند. این 5 ترند روند رشد چشم‌گیری داشته‌اند که این رشد با تحولات دیجیتالی همچنان ادامه خواهد داشت. ارائه‌دهندگان ابر با توجه به تمایل سازمان‌های جهانی به سمت محاسبات ابری، برای دستیابی به محاسبات لبه‌ای تلاش می‌کنند.

امروزه کانتینرها جایگزین ماشین‌های مجازی شده‌اند و صنایع به سوی استفاده از ارائه‌دهندگان ابر پیش‌می‌روند. هر کدام از فناوری‌های ذکر شده مطابق با هزینه‌های پیاده‌سازی و مطابق با مزایایی که برای سازمان دارند مورد بررسی قرار خواهند گرفت. 

نظرات :

یگانه

1400/10/20

سلام لطفا رفرنس مطالب علمی سایت رو هم اضافه کنید

پاسخ مدیر سایت :

سپاس از توجه شما . بله حتما برای مطالب آینده این کار انجام خواهد شد