آیا ماسک صورت واقعاً مفید است؟undefined

آیا ماسک صورت واقعاً مفید است؟

توسط : alif
نمی‌دانیم نام آن را بگذاریم وسواس یا مراقبت شدید از پوست؟ آنچه اطمینان داریم این است که انواع ماسک صورت برای داشتن پوستی جوان و شاداب به مهم‌ترین دغدغه بسیاری از ما تبدیل شده است.

 

مهم نیست چقدر سن داریم؟ جوانیم یا پیریم؟ زن هستیم یا مرد؟ جوش داریم یا عمل جراحی زیبایی کرده‌ایم؟ تقریبا همه یک بار هم که شده از یکی از انواع ماسک صورت برای جوان شدن پوست‌مان استفاده کرده‌ایم.

 

الفبای مراقبت از پوست صورت

نخستین کارها برای داشتن پوستی شاداب و جوان این سه کار هستند:

  1. ·         تمیز نگه داشتن پوست
  2. ·         استفاده روزانه از ضدآفتاب
  3. ·         استفاده مداوم از مرطوب‌کننده پوست

ابتدا باید برنامه‌ریزی کنیم که این کارها را به طور منظم انجام دهیم. یک ماسک صورت می‌تواند گزینه مناسبی برای تکمیل این کارهای اولیه باشد.

ماسک صورت چکار می‌کند؟

 

ماسک صورت و فواید آن

وقتی ماسک را روی پوست صورت قرار می‌دهیم، مواد مفید را در نزدیکی پوست قرار می‌دهیم و پوست را در این مواد کارآمد غرق می‌کنیم. سوراخ‌های سطح پوست و ماده‌های گیرافتاده در آنها خیس می‌خورند و گاهی باعث تمیزی عمیق پوست می‌شوند.

به همین دلیل است که گاهی گذاشتن ماسک روی صورت با فواید فوری اما گذرا همراه است. گذاشتن ماسک صورت مناسب پیش از ملاقاتی مهم، ما را با پوستی شاداب و براق در نظر دیگران جلوه‌گر می‌سازد.

اگر پوست به سبب یک عامل، شاید عمل جراحی یا آفتاب، دچار التهاب یا حساسیت شده است، به کار گرفتن ماسک کاغذی (معروف به ماسک کُره‌ای) می‌تواند با تسکین بیشتری همراه باشد. به طور معمول، ماسک کاغذی با توزیع یکنواخت‌تر ماده مرطوب‌کننده در مناطق گوناگون پوست همراه خواهد بود و میزان رطوبتِ همه نواحی صورت را به طور یکسان افزایش خواهد داد.

ماسک‌ برای جوش صورت یا ماسک برای چین و چروک صورت بهتر است از نوع ماسک مایع یا کرم باشد.

پیش از گذاشتن ماسک روی پوست صورت بهتر است صورت با یک پاک‌کننده ملایم و آب گرم شسته شود تا باقیمانده مواد آرایشی یا ضایعات از روی صورت برداشته شود. شستن صورت با آب گرم باعث باز شدن سوراخ‌های سطح پوست شده و اجازه می‌دهد مواد موجود در ماسک بهتر در عمق پوست وارد شوند.

ماسک صورت برای مردان و مراقبت پوست مردان هم به همین ترتیب است و با ماسک‌های زیر تفاوتی ندارد.

اهمیت مواد موجود در ماسک صورت

 

اهمیت مواد موجود در ماسک صورت

تعداد ماسک‌هایی که امروز می‌توانیم به ترکیب آنها دست پیدا کنیم تقریبا بی‌شمار است. شاید شما هم ماسک‌های عجیب و غریبی شنیده باشید مانند ماسک بزاق حلزون یا آب قارچ. اما یک نکته مهم را از یاد نبریم: هر قدر عطر، رنگ و پارابن (یک ماده شیمیایی مضر برای پوست) در ماسک بیشتر باشد احتمال آلرژی و التهاب پوستی هم بیشتر است.

در انتخاب ماسک صورت به این موارد اهمیت دهیم

اگر ماسک صورتِ آماده می‌خریم خوب است به این عبارت‌ها روی بسته بندی آنها توجه کنیم:

  1. -          Fragrance free یعنی فاقد عطر
  2. -          Hypoallergenic یا هیپوآلرژنیک یعنی تهیه شده از موادی که با کمترین احتمال آلرژی همراه هستند
  3. -          Free of dye and paraben یعنی فاقد رنگ و پارابن

وجود مواد شیمیایی قوی، مواد آلرژی زا یا مواد نگهدارنده در ماسک صورت ممکن است با مشکلات ناخواسته‌ای در پوست همراه شود که گاهی تشخیص منشا آن ساده نیست. هر چه تنوع مواد بیشتر باشد امکان ایجاد آلرژی و التهاب در پوست هم زیادتر خواهد بود. به خصوص این امر در نوجوانان و جوانان کم سن و سال که صورت آنها جوش دارد اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

متاسفانه برخی افراد به ماسک صورت به چشم یک تفریح و سرگرمی نگاه می کنند، از مواد متعدد و قوی در ماسک استفاده می‌نمایند یا به مواد تشکیل دهنده ماسک های آماده مصرف توجه نمی کنند.

به عنوان نمونه به ما پیشنهاد شده است که از ماسک حاوی زهر زنبور عسل استفاده کنیم. زهر زنبور عسل یک ماده شیمیایی بسیار قوی است و نمی‌توانیم از تاثیر آن بر پوست صورت مطمئن باشیم. پس بهتر است از آن استفاده نکنیم.

اگر از داروهایی استفاده می‌کنیم بهتر است از پزشک معالج درباره تاثیر آنها بر پوست صورت بپرسیم. برخی داروها باعث افزایش ضخامت پوست می‌شوند اما برخی دیگر پوست را نازک و شکننده می‌سازند. در این وضعیت ها ممکن است تاثیر مواد درون یک ماسک متفاوت باشد.

کدام ماسک صورت برای پوست ما مناسب است؟

اگر یک مشکل پوستی داریم و دنبال راه حلی سریع و موقت برای آن هستیم به لیست زیر توجه کنیم. درباره هر یک از مشکلات صورت، یک یا چند ماده مفید وجود دارد. حضور آنها در ماسک های آماده، باعث بهبود این حالت‌ها می‌گردد.

  1. -          خشکی پوست: هیالورونیک اسید
  2. -          چروک ظریف: آنتی اکسیدان ها مانند ویتامین سی، ویتامین E، و اسید ferulic
  3. -          آکنه و جوش صورت: سالیسیلیک اسید و آلفاهیدروکسی اسید (AHA)
  4. -          دانه های قرمز کوچک: نیاسینامید
  5. -          لک های پوستی: سویا و عصاره ریشه شیرین بیان
  6. -          چرب بودن پوست: سالیسیلیک اسید

آیا ماسک صورت خانگی مفید است؟

فایده ماسک صورت خانگی به مواد درون آن بستگی دارد. یکی از مزایای انواع ماسک صورت خانگی این است که به طور معمول کاملا بی‌ضرر هستند و مواد قوی یا نگهدارنده در آن به کار نرفته است.

وجود چه موادی در ماسک صورت خانگی توصیه می‌شود؟

با خواص برخی از مواد پرمصرف در ماسک های خانگی آشنا می‌شویم.

  1. -          شیر و ماست حاوی اسید لاکتیک هستند. اسید لاکتیک پوست را کمی لایه‌برداری می کند و به همین دلیل باعث شفافیت و درخشندگی بیشتر پوست می‌شود.
  2. -          آلوئه ورا حاوی ویتامین های آ، ب، سی و E است. این مواد می‌توانند به درخشندگی بیشتر پوست کمک نمایند.
  3. -          وجود قهوه در مواد تشکیل دهنده ماسک صورت باعث می شود پوست به طور موقت کمی خشک باشد و برای پوست‌های بسیار چرب توصیه می شود. همچنین قهوه سوراخ‌های ریز موجود در سطح پوست صورت را کم‌رنگ تر و به طور موقت محو می‌سازد.
  4. -          پاپایا نام میوه‌ای است که به سبب دارا بودن برخی آنزیم ها به شفافیت پوست کمک می‌کند.

با توجه به این مواد مفید و متناسب بهتر است از موادی که قدرت اسیدی یا قلیایی زیاد دارند استفاده نکنیم. این مواد ممکن است باعث آزردگی و التهاب پوستی شوند. به همین دلیل توصیه می کنیم در ماسک صورت از آبلیمو و سرکه سیب پرهیز کنیم.

به طور کلی قبل از این که هر گونه ماسکی را به صورت خود بمالیم بهتر است ابتدا مقدار کمی از آن را برای مدتی روی بخش کوچکی از پوست صورت مثلا زیر چانه یا پشت گوش بمالیم و اگر سوزش و قرمزی نداشت بعد به همه صورت مالیده شود.

نظرات :