رابطه فست فود با کاهش اسپرم و ناباروری مردانundefined

رابطه فست فود با کاهش اسپرم و ناباروری مردان

توسط : alif
زندگی مدرن بسیار شلوغ است. بعضی اوقات مردم فقط یک وعده غذایی سریع، مقرون به صرفه و سیر کننده می خواهند. این برای سلامتی ما هزینه دارد. گرچه فست فود مطمئناً راحت است اما یک غذای سالم نیست

 

اثرات منفی آن بسیار فراتر از چاقی است و به سیستم قلبی عروقی، کلیه ها و موارد دیگر آسیب می رساند. تحقیقات جدید نشان می دهد که خوردن بیش از حد چیزبرگر و سیب زمینی سرخ کرده حتی می تواند احتمال ناباروری مردان را افزایش دهد.

 

باروری مردان می تواند در اثر عوامل مختلف مرتبط با سبک زندگی از جمله تعادل غدد درون ریز یا هورمونی و قرار گرفتن در معرض سموم محیطی ایجاد شود. مطالعه ای که به تازگی در دانشگاه جورج واشنگتن منتشر شده است این موضوع را تأیید می کند و نشان می دهد افرادی که به طور منظم فست فود می خورند دارای مقادیر بیشتری از سموم محیطی به نام فتالات هستند که با ناباروری مردان و طیف وسیعی از اختلالات غدد درون ریز مرتبط هستند. خوردن فست فود ممکن است از طریق روش هایی که قبلاً کسی متوجه آن نبوده است بر سلامتی شما تأثیر بگذارد.

فست فود و سیستم غدد درون ریز

در این مطالعه، محققان میزان فتالات را در افرادی که در 24 ساعت گذشته فست فود مصرف کرده اند، در مقایسه با افرادی که این کار را انجام نداده اند، بررسی کردند. افرادی که فست فود مصرف می کردند، سطح بسیار بالاتری داشتند. اگر بعضی اوقات فست فود مصرف می کردند، سطح فتالات ادرار آنها 15 تا 20٪ بیشتر بود. کسانی که به طور منظم از آن لذت می بردند، افزایش چشمگیر 24 تا 39 درصدی را مشاهده کردند. با توجه به خوردن فست فود توسط یک سوم ایالات متحده در هر روز، این می تواند پیامدهای جدی بر سلامت عمومی آمریکا داشته باشد.

این برای باروری و بهداشت باروری مردان به چه معناست؟ فتالات ها با ناباروری مردان و همچنین مشکلات سلامتی از دیابت گرفته تا آلرژی ارتباط دارند. استفاده از فتالات در بسیاری از کشورها محدود شده است، در حالی که دولت ایالات متحده هشدار می دهد این مواد شیمیایی احتمالاً سرطان زا هستند. فتالات ها به فست فود اضافه نمی شوند، بلکه با روش های تهیه و پخت و پز که معمولاً در این غذاها استفاده می شود، تولید می شوند. به نظر می رسد تجهیزات مورد استفاده در ساخت و پخت این مواد غذایی مقصر باشد، زیرا بیشتر آن از پلاستیک ساخته شده است که این ماده شیمیایی را تولید می کند.

فستفود و کاهش اسپرم در مردان

 

فتالات چگونه می تواند بر باروری مردان تأثیر بگذارد؟

فتالات ها ماده شیمیایی هستند که برای انعطاف پذیری پلاستیک استفاده می شوند تا به راحتی شکسته نشوند. آنها معمولاً نه فقط در فست فودها، بلکه در انواع مختلف غذاهای فرآوری شده و بسته بندی شده یافت می شوند. در حالی که معمول است، این افزودنی ها ممکن است به اندازه تصور تولیدکنندگان مواد غذایی بی خطر نباشند. CDC یک صفحه مقاله درباره فتالات منتشر کرده است که نشان می دهد آنها می توانند خطر خاصی برای سلامت باروری داشته باشند.

افراد معمولاً با خوردن غذاهایی که با پلاستیک حاوی این ماده شیمیایی تماس داشته اند، در معرض فتالات قرار می گیرند. هنگامی که در بدن انسان قرار می گیرد، فتالات به ذرات کوچکتر تجزیه می شود که با فعالیت هورمونی که سیستم غدد درون ریز و سیستم تولید مثل را تنظیم می کند تداخل پیدا می کنند. در حالی که روش دقیق انجام این کار مشخص نیست، به نظر می رسد متابولیت های فتالات هورمون های خاصی را تقلید می کنند سپس فتالات به سرعت از خون پاک شده و از طریق ادرار دفع می شود، به همین دلیل آزمایشات ادرار نشانگر خوبی برای قرار گرفتن در معرض آن است. مقادیر کمی از قرار گرفتن در معرض فتالات به دلیل شیوع پلاستیک در دنیای مدرن می باشد که اجتناب ناپذیر است اما قرار گرفتن در معرض مداوم می تواند منجر به اثرات طولانی مدت شود.

آیا محدود کردن فست فود می تواند باعث باروری مردان شود؟

لازم به یادآوری است که این مطالعه فقط یکی از جنبه های باروری مردان را بررسی می کند. ناباروری مردان و کاهش اسپرم می تواند ناشی از ژنتیک، سبک زندگی، محیط زندگی و عوامل مختلف باشد. در حالی که انتخاب غذاهای خانگی تازه به خودی خود بسیاری از انواع ناباروری را درمان نمی کند اما یک انتخاب سبک زندگی مناسب برای زوج هایی است که قصد باردار شدن دارند.

 

اثرات فسفود بر باروری در مردان

 

غذاهایی برای باروری مردان

رژیم غذایی بر همه جنبه های سلامتی ما از جمله باروری مردان تأثیر می گذارد. چه نوع غذاهایی می توانند احتمال بارداری شما را افزایش دهند؟ غذاهای زیر ممکن است کمک کنند:

میوه ها و سبزیجات قرمز و نارنجی. غذاهایی مانند زردآلو و فلفل دلمه ای سرشار از ویتامین آ است که با پرورش اسپرم های سالم، باروری مردان را بهبود می بخشد. مردانی که کمبود این ویتامین را دارند تمایل به اسپرم کند و تنبل دارند.

غذاهای غنی از ویتامین سی. ویتامین سی به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی موجود، زنده ماندن اسپرم را بهبود می بخشد و از آسیب سلول که می تواند اسپرم شما را از عملکرد مطلوب باز دارد جلوگیری می کند. اگر از مرکبات لذت نمی برید، می توانید ویتامین سی را از کلم، مارچوبه و انواع غذاهای گیاهی دریافت کنید.

گوشت و آجیل بدون چربی. زینکی که در بوقلمون، گوشت گاو، تخم مرغ، آجیل و سایر غذاهای پروتئینی یافت می شود، برای باروری مردان ضروری است. سطح پایین زینک یا روی باعث کم شدن تستوسترون و کاهش تعداد اسپرم می شود.

غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا 3. مصرف غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا 3 تقریباً برای همه جنبه های سلامتی از جمله باروری مهم است. مشخص شده است که منی مردان مبتلا به ناباروری دارای مقادیر بسیار کمتری از اسیدهای چرب امگا 3 نسبت به مردان بارور است.

سبزیجات با برگ سبز. زنان به دلیل تأثیر این ویتامین در رشد نخاع کودک باید از مکمل اسید فولیک استفاده کنند. با این حال، این مسئله برای مردانی که سعی در تولید مثل دارند نیز به همان اندازه مهم است. مردانی که سطح اسید فولیک کمی دارند، اسپرم بیشتری با ناهنجاری های کروموزومی دارند.

همه مردانی که به ناباروری خود مشکوک هستند باید با یک متخصص ناباروری مردان در مورد اصلاح سبک زندگی و راه های درمانی در مورد وضعیت سلامتی منحصر به فرد خودشان صحبت کنند.

نظرات :