9 درمان خانگی بی خطر برای سرماخوردگی و سرفه در دوران بارداریundefined

9 درمان خانگی بی خطر برای سرماخوردگی و سرفه در دوران بارداری

توسط : alif
سرماخوردگی یا سرفه هرگز یک بیماری خوشایند نیست اما به خصوص در دوران بارداری بسیار ناخوشایند است زیرا نمی توانید با خیال راحت از داروهای معمول بدون نسخه برای تسکین علائم استفاده کنید.

 

کاملاً طبیعی است که به عنوان مادر در مورد هرگونه ناراحتی جزئی و سلامتی که ممکن است با توجه به پیامدهای آن بر رشد و سلامت نوزاد متولد نشده تان با آن مواجه شوید، استرس داشته باشید. ما در این مقاله شما را با راه های ساده و بی خطر آشنا خواهیم کرد.

سرماخوردگی و سرفه در بارداری

در دوران بارداری، سیستم ایمنی بدن زن با سرعت کمتری عمل می کند. این پاسخ ایمنی کاهش یافته یک مکانیسم طبیعی و ضروری بدن برای جلوگیری از هدف قرار دادن سیستم ایمنی بدن با رشد آنتی بادی بر روی جنین در حال رشد است.

این تغییرات در سیستم ایمنی بدن می تواند بر قلب و ریه های زن نیز تأثیر بگذارد و او را در معرض بیماری شدید ناشی از آنفولانزا قرار دهد.

علائم سرماخوردگی و سرفه در دوران بارداری

اولین علامت سرماخوردگی و سرفه به طور معمول خارش یا گلودرد است. علائم دیگر عبارتند از:

  1. ▪ آبریزش بینی که ممکن است بعداً با گرفتگی همراه شود
  2. ▪ عطسه مداوم
  3. ▪ احساس خستگی
  4. ▪ سرفه خشک
  5. ▪ تب خفیف

در حالی که از خستگی و دیگر علائم رنج می برید، مهم است بدانید که به طور معمول برای کودک شما خطرناک نیست.

احتیاط: هیچ داروی سرماخوردگی را بدون تأیید قبلی از طرف پزشک خود مصرف نکنید.

در مان خانگی سرفه در دوران بارداری

 

درمان های خانگی سرماخوردگی و سرفه در دوران بارداری

در اینجا بهترین درمان های خانگی برای تسکین سرماخوردگی و سرفه در دوران بارداری آورده شده است.

1. حمام خنک

برای کاهش تب در هنگام سرماخوردگی و سرفه، می توانید یک حمام خنک یا ولرم داشته باشید. این یکی از ایمن ترین، آسان ترین و طبیعی ترین روش های پایین آوردن و عادی سازی دمای بالای بدن است.

گزینه دیگر قرار دادن یک حوله سرد و مرطوب بر روی پیشانی خود و تعویض آن هر چند دقیقه یک بار است.

احتیاط: از استفاده از آب خیلی سرد خودداری کنید یا اگر شروع به لرزیدن کردید، آن را متوقف کنید. لرز باعث می شود دمای بدن حتی بیشتر شود.

2. آب نمک

مجاری بینی مسدود شده به راحتی باعث ناراحتی می شود، به خصوص در دوران بارداری. یک درمان برای این امر، آب نمک است.

آب نمک با مرطوب کردن مجاری بینی و پاکسازی مخاط جمع شده از سوراخ های بینی و تسکین بافت ملتهب بینی به عنوان یک ضد احتقان بینی عمل می کند. این به نوبه خود به شما کمک می کند تنفس راحت تری داشته باشید.

نصف یک  قاشق چای خوری نمک را در یک فنجان آب مقطر، استریل یا از قبل جوشانده شده مخلوط کنید. با استفاده از قطره چکان چند قطره از محلول را در سوراخ های بینی خود قرار دهید، در حالی که سر شما به سمت عقب متمایل است سپس، بینی خود را به آرامی تخلیه کنید تا مخاط و محلول اضافی از بین برود. حداکثر سه بار در روز از این درمان استفاده کنید.

همچنین می توانید برای تسکین گلو درد، روزانه دو یا سه بار این محلول را غرغره کنید.

3. سوپ مرغ خانگی

نوشیدن یک کاسه داغ سوپ مرغ یکی از خوشمزه ترین و آرامش بخش ترین راه های درمان است.

سوپ مرغ غنی از خواص ضد التهابی و همچنین مواد مغذی و ویتامین هایی است که از درون به مبارزه با عفونت کمک می کند.

 

چاشنی های معطر باعث افزایش باز شدن مجاری هوایی فوقانی می شوند و باعث حذف مخاط حبس شده در آنجا می شوند. همراه با چای داغ، سوپ مرغ به بهبود عملکرد مژک های محافظ در مجاری بینی کمک می کند و بدن را در برابر ویروس ها و باکتری های ناخواسته محافظت می کند.

محققان دریافته اند که سوپ مرغ سنتی حاوی تعدادی ماده با فعالیت دارویی مفید است که از بهبود سریعتر عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی پشتیبانی می کند.

4. زنجبیل

زنجبیل یکی دیگر از داروهاییست که آزمایشش را پس داده است.

آنچه زنجبیل را بیشتر برای زنان باردار مفید می کند این است که هیچ خطری برای سلامتی آنها یا کودکشان ندارد و تسکین بیماری صبحگاهی آنها را نیز تا حدی فراهم می کند. برخی حتی زنجبیل را برای تسکین دل درد ملایم مفید دانسته اند، ناراحتی گوارشی که مادران کاملاً با آن آشنا هستند.

نصف قاشق چای خوری زنجبیل تازه رنده شده را به یک فنجان آب اضافه کنید و 10 دقیقه بجوشانید سپس آن را صاف کرده و عسل و آبلیمو اضافه کنید. این چای گیاهی را سه بار در روز بنوشید.

احتیاط: قبل از استفاده از زنجبیل به عنوان درمان، اگر سابقه یا خطر اختلالات خونریزی واژینال در دوران بارداری دارید، با پزشک خود مشورت کنید.

 5. زردچوبه

خواص موجود در زردچوبه می تواند سیستم ایمنی شما را تقویت کند و می تواند در تسکین گلو درد و التهاب بینی موثر باشد.

پودر زردچوبه را به شیر گرم اضافه کنید و بنوشید.

همچنین پودر زردچوبه و نمک را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و آنها را خوب مخلوط کنید. برای تسکین گلودرد از این مخلوط دو بار در روز غرغره کنید.

احتیاط: زردچوبه تا زمانی که به عنوان ادویه برای غذاهای فصلی مصرف شود برای زنان باردار بی خطر است اما مکمل های زردچوبه یا استفاده از ادویه به عنوان نوعی داروی جایگزین در دوران بارداری کاملاً ممنوع است.

علاوه بر این، در صورت داشتن هرگونه حساسیت قبلی به زردچوبه، بهتر است زنان باردار از استفاده از این روش خودداری کنند.

6. مایعات

هنگام مواجهه با سرماخوردگی یا سرفه، بسیاری از مردم آب کافی نمی نوشند. مرطوب نگه داشتن بدن به ویژه در دوران بارداری برای سلامتی مادر و کودک بسیار مهم است.

این ضرورت زمانی بیشتر می شود که سیستم ایمنی بدن مادر مشغول مبارزه با عفونت باشد. هیدراته ماندن به رقیق شدن ترشحات بدن کمک می کند و دفع موکوس و کاهش احتقان را آسان تر می کند.

در فواصل منظم آب ولرم بنوشید. برای حفظ هیدراتاسیون مناسب باید حداقل 8 تا 10 لیوان آب در روز بنوشید.

همچنین می توانید چای بدون کافئین و مخلوط شده با عسل بنوشید.

آب میوه ها، سوپ سبزیجات، آبگوشت یا هر مایعات مفید دیگری به حفظ آب بدن کمک می کند و علائم شما را تسکین می دهد.

از مصرف کافئین خودداری کنید زیرا خاصیت ادرار آور آن می تواند بر روی بدن اثر کم آبی داشته باشد.

7. ویتامین سی 

ویتامین سی با تأمین دوز سنگین آنتی اکسیدان های مبارزه کننده با بیماری، پاسخ ایمنی طبیعی بدن در برابر عفونت را افزایش می دهد. مصرف روزانه ویتامین سی ممکن است به شما کمک کند تا سرماخوردگی را از خود دور نگه دارید.

با خوردن میوه ها و سبزیجاتی مانند طالبی، پرتقال، گریپ فروت، لیموترش، لیمو شیرین، کیوی، توت فرنگی، تمشک، اسفناج، جوانه بروکسل و فلفل دلمه ای می توانید میزان دریافت ویتامین سی خود را افزایش دهید.

ویتامین سی همچنین به صورت مکمل نیز در دسترس است.

8. رطوبت ساز

سعی کنید از یک دستگاه رطوبت ساز استفاده کنید که به رطوبت هوا اضافه می کند تا حالت گرفتگی را کاهش دهد و به رقیق شدن ترشحات مخاط شما کمک کند تا از بین رفتن آنها از مجاری بینی آسان شود.

از یک رطوبت ساز تجاری استفاده کنید و آن را در اتاق خواب خود قرار دهید تا هنگام استراحت از آن استفاده کنید.

همچنین می توانید برای تقویت اثرات تسکین دهنده رطوبت ساز، چند قطره روغن طبیعی مانند نعناع فلفلی یا روغن درخت چای به آن اضافه کنید.

احتیاط: حتماً مرطوب کننده را مرتباً تمیز کنید و برای جلوگیری از رشد میکروب ها و کپک از آب مقطر استفاده کنید.

9. استراحت کنید

استراحت هنگام بارداری بسیار مهم است و بیشتر از آن هنگام ابتلا به بیماری در دوران بارداری بسیار اهمیت دارد. این بهترین راه برای دادن وقت و انرژی به بدن برای مقابله با عفونت است.

چرت زدن دو یا سه بار در روز عادت خوبی برای تأمین مقدار مناسب استراحت و بهبودی بدن است. بستن چشم همچنین به شما کمک می کند فشار خون و سطح استرستان تحت کنترل باشد.

سعی کنید زودتر از حد معمول بخوابید تا زمان بیشتری برای خوابیدن داشته باشید.

در مان های خانگی برای سرفه و سرما خوردگی در خانه

 

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم

علائم سرماخوردگی به مدت 10 تا 14 روز ادامه دارد و نکته منفی این است که دقیقاً هنگامی که در حال بهبودی کامل هستید، ممکن است عفونت ویروسی دوباره برگردد. اگر می بینید که علائم به تدریج بدتر می شوند یا حتی پس از 2 هفته متوجه هیچ بهبودی نشدید، بهتر است پزشک را از شرایط خود آگاه کنید.

از طرف دیگر، علائم مشابه آنفولانزا باید بلافاصله به پزشک شما گزارش شود. 

نظرات :