تاثیر تحریم ها بر صنعت پتروشیمیundefined

تاثیر تحریم ها بر صنعت پتروشیمی

توسط : alif
تاثیر تحریم ها بر صنعت پتروشیمی ضربه سنگینی بر اقتصاد کشور زده و باعث شده درآمد ارزی کشور بسیار کاهش یابد.

 

کشورهای بزرگ دنیا با هدف توقف برنامه اتمی ایران، تحریم‌هایی را علیه این گسترش دادند که این تحریم‌ها تأثیر منفی روی اقتصاد ایران گذاشته‌اند. این تحریم‌ها در زمینه‌های مختلفی شکل گرفتند؛ اقتصادی، علمی، سیاسی، فروش سلاح، صنعت پتروشیمی و... . مهم‌ترین تحریم‌ها که صدمه زیادی به اقتصاد کشور وارد کرد، تحریم صادرات نفت ایران و بانک مرکزی بوده است. با رفع تحریم‌ها و بازگشت به برجام، رشد و توسعه صنعت پتروشیمی بیش از پیش خواهد شد؛ اما مشخص نیست که آیا تحریم‌ها رفع خواهند شد یا ادامه خواهند داشت. در این مقاله می خواهیم به بررسی تاثیر تحریم ها بر صنعت پتروشیمی بپردازیم. با ما در ادامه مطلب همراه باشید. 

هدف تحریم صادرات نفت و بانک مرکزی ایران، اقتصاد نفت و نقش بانك مركزي در دریافت درآمد فروش نفت بوده است. در ادامه می‌خواهیم با سابقه تحریم صنعت پتروشیمی آشنا شویم:

سابقه تحریم صنعت پتروشیمی

تحریم‌ها علیه ایران، سابقه طولانی دارد. یکی از اولین تحریم‌های صنعت پتروشیمی مربوط به خرداد ماه سال ۱۳۹۲ می‌شود که آمریکا اقدام به تحریم ۸ تا از بهترین پتروشیمی های ایران کرد تا منبع گسترده‌ای از درآمد نفتی ایران را قطع کند:

پتروشیمی بندرامام

شرکت پتروشیمی بوعلی سینا

پتروشیمی مبین

شرکت پتروشیمی نوری

پتروشیمی پارس

شرکت پتروشیمی شهید تندگویان

پتروشیمی شازند 

شرکت پتروشیمی تبریز

در آبان ماه ۱۳۹۷ تحریم‌های جدیدی با نام فشار حداکثری از جانب آمریکا علیه ایران شکل گرفت که نام ۱۵ شرکت پتروشیمی در لیست تحریم‌ها قرار گرفت. در ادامه در سال ۱۳۹۸، آمریکا شرکت صنایع پتروشیمی خلیج ‌فارس و ۳۹ زیرمجموعه آن در خارج از ایران را در لیست تحریم‌ها اعلام کرد. تاثیر تحریم ها بر صنعت پتروشیمی، زیاد بوده که در ادامه آن را شرح خواهیم داد:

تاثیر تحریم ها بر صنعت پتروشیمی

 

متن جایگزین: بررسی تاثیر تحریم ها بر صنعت پتروشیمی

همان‌طور که گفتیم، مهم‌ترین تحریم‌ها برای صنعت پتروشیمی علیه ایران طی دو مقطع صورت گرفت؛ در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۷. در سال ۱۳۹۷ هلدینگ خلیج فارس یعنی بزرگ‌ترین و سودآورترین گروه پتروشیمی ایران و ۳۹ زیرمجموعه آن تحریم شدند. تاثیر تحریم ها بر صنعت پتروشیمی در عمل، قطع هرگونه خرید، معامله، دادن خدمات اعتباری، بیمه، ارائه خدمات، حمل و انتقال به این شرکت‌ها بود. این تحریم‌ها باعث شدند ظرفیت تولید نفت و گاز ایران محدود شود و کشور ما نتواند نقش مهمی در بازار پتروشیمی جهان ایفا کند. 

تاثیر تحریم ها بر صنعت پتروشیمی در ۵ حوزه از جمله بخش صادرات محصولات پتروشیمی، بخش کشتیرانی و بیمه حمل‌ونقل، بخش مالی و بانکی برای تراکنش‌‌‌ها، بخش دانش فنی تجهیزات و کاتالیست‌‌‌ها و بخش تامین مالی و سرمایه‌گذاری بود که باعث کاهش درآمد کشور شد. با این اوصاف می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین اثرات تحریم‌ها، کاهش درآمدهای صادرات محصولات پتروشیمی بوده است. 

به علت تاثیر تحریم ها بر صنعت پتروشیمی و محدود بودن مشتریان، تولیدکنندگان در برخی شرایط مجبور به فروش محصولات خود زیر قیمت منطقه شدند. برای مثال، متانول و ال پی جی که کشورهای اروپایی به شدت به آن نیاز دارند و از محصولات صادراتی مهم ایران محسوب می‌شوند، به صادرات به یکی دو کشور محدود شده‌اند. 

تحریم‌های بخش مالی و بانک مرکزی یکی از مهم‌ترین تحریم‌های غرب علیه ایران است که صادرات محصولات را با مشکل مواجه می‌کند، چرا که تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی برای انتقال ارز صادراتی خود با مشکل روبه‌رو می‌شوند. 

بدون شک، بازگشت به برجام و احیای توافقات می‌تواند به رشد و توسعه صنعت پتروشیمی کشور کمک بزرگی کند؛ اما تا زمانی که این اتفاق نیفتد، برای صادرات محصولات با مشکلات بسیاری روبه‌رو خواهیم بود. با بازگشت به برجام می‌توان طرح‌‌‌های نیمه‌تمام پتروشیمی را تکمیل کرد، پروژه‌ها را اجرا کرد و الزامات مورد نیاز جهش سوم صنعت پتروشیمی را تامین کرد. همه این موارد و البته پیشرفت‌های دیگر در صنعت پتروشیمی به برداشته‌شدن تحریم‌ها بستگی دارد که هنوز معلوم نیست این تحریم‌ها برداشته می‌شوند یا خیر. 

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم در مورد تحریم‌ها علیه ایران و البته صحبت کنیم. همان‌طور که گفتیم که تحریم‌ها ضربه سنگینی بر اقتصاد ایران وارد کرد که بیشترین تاثیر آن بر بخش پتروشیمی بوده است. از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید، از شما متشکریم. امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد و توانسته باشید اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورید. 

برچسب ها

نظرات :