انواع محصولات پتروشیمیundefined

انواع محصولات پتروشیمی

توسط : alif
اگر می‌خواهید با انواع محصولات پتروشیمی آشنا شوید، با ما در این مقاله همراه باشید تا این محصولات را به شما معرفی کنیم.

 

انواع محصولات پتروشیمی از مشتقات نفتی تولید می‌شوند که پلاستیک‌ها، لاستیک‌ها، رنگ‌ها و شوینده‌ها نمونه‌های آن‌ها است. به‌طور کلی می‌توان گفت که در پتروشیمی‌ها، نفت و گاز خام به هزاران محصول روزمره تبدیل می‌شوند. در این مقاله می‌خواهیم در مورد انواع محصولات پتروشیمی صحبت کنیم. اگر شما هم می‌خواهید با این محصولات آشنا شوید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

انواع محصولات پتروشیمی

به‌طور کلی محصولات پتروشیمی صادراتی را به ۳ دسته تقسیم می‌کنند:

محصولات بنیادی: اتیلن، پروپیلن، گوگرد، بنزین، آمونیاک و... که مواد پایه برای تولید محصولات در پتروشیمی است.

محصولات واسطه: PVC، اتیلن گلیکول، ملامین و ... که مواد پایه را به خوراک تبدیل می‌کنند تا محصولات نهایی تولید شوند. 

محصولات نهایی: الیاف مصنوعی، لاستیک، وسایل پلاستیکی، کودهای شیمیایی، وسایل پزشکی و ... 

نفتا یکی از مهم‌ترین مواد اولیه پتروشیمی است، زیرا در تولید پلاستیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صنعت پتروشیمی ۹ محصول مهم و کاربردی وجود دارد که عبارتند از:

BTX (بنزن، تولوئن، زایلن).

بوتادین: در ساخت لاستیک‌های مصنوعی.

تولوئن: جهت تولید جوهرها و وسایل ورزشی.

بوتان: گازهای هیدروکربنی برای تولید سوخت.

متانول: در عایق‌بندی حرارتی و ساخت‌وساز ساختمان.

اتیلن: جهت تولید پلاستیک، شوینده‌ها، روان‌کننده‌های مصنوعی و استایرن‌ها. 

بنزن: جهت تولید داروها، مبلمان، وسایل الکترونیکی و بسته‌بندی مواد غذایی.

متان: گاز گلخانه‌ای مصرفی به‌عنوان سوخت (اغلب سوخت موشک).

پروپیلن: گازی بی‌رنگ و بی‌بو برای سوخت و ساخت پلی‌پروپیلن (جهت تولید محصولات مختلف از فرش گرفته تا کف سازه).

کاربرد محصولات پتروشیمی

 

 

 

 

از مواد شیمیایی اساسی و پلاستیک‌ها برای تولید انواع محصولات مصرفی استفاده می‌شود. در واقع می‌توان گفت که اکثر وسایلی که هر روز از آن‌ها استفاده می‌کنیم و در گوشه و کنار شهر می‌بینیم، از مواد شیمیایی اساسی و پلاستیک‌ها تولید شده‌اند؛ مانند لوازم خانگی و تجهیزات الکترونیکی، لباس‌هایی که می‌پوشیم، مصالح ساختمانی برای ساخت خانه‌ها و دفاتر کار، بسیاری از محصولات مورد استفاده در حمل‌ونقل، بسته‌بندی مواد غذایی و نوشیدنی‌ها و... . صنعتی پتروشیمی اکثر این مواد شیمیایی و پلاستیک‌ها را تولید می‌کند. این روزها تقاضا برای محصولات شیمیایی اساسی و پلاستیک‌ها بسیار زیاد شده، زیرا بخش زیادی از کالاهای مورد نیاز افراد جامعه از طریق این مواد تولید می‌شوند. 

با این اوصاف، کاربرد انواع محصولات پتروشیمی در صنایع و بخش‌های گوناگون بسیار زیاد است که می‌توان به شرح زیر از آن‌ها نام برد:

صنعت پزشکی

در صنعت پزشکی، استفاده زیادی از محصولات پتروشیمی می‌شود، چرا که این مواد برای تولید رزین، فیلم و پلاستیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. چند نمونه از کاربرد محصولات پتروشیمی در صنعت پزشکی: 

رزین‌های پتروشیمی جهت تصفیه و ساخت داروها 

فنل و کومِن جهت ایجاد ماده پنی‌سیلین و آسپرین 

پلاستیک‌ها و رزین‌های ساخته‌شده جهت تولید دستگاه‌هایی مانند اندام مصنوعی و پوست 

پلاستیک‌ها جهت تولید طیف وسیعی از تجهیزات پزشکی نظیر بطری‌ها، سرنگ‌های یک‌بارمصرف و ...

محصولات غذایی

در محصولات غذایی برای تولید مواد نگه‌دارنده از محصولات پتروشیمی استفاده می‌شود. این مواد نگه‌دارنده باعث حفظ تازگی و طراوت مواد غذایی در بسته‌بندی می‌شود. محصولات پتروشیمی همچنین در تولید اکثر شکلات‌ها و آب‌نبات‌ها کاربرد دارند. رنگ‌های خوراکی هم که توسط صنعت پتروشیمی تولید می‌شوند، در محصولات غذایی بسیاری مانند چیپس، غذاهای کنسروی، غذاهای بسته‌بندی‌شده و ... مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

صنعت کشاورزی

از محصولات پتروشیمی جهت تولید ورق‌های پلاستیکی، سموم دفع آفات و کودها استفاده می‌شود. برای تولید ریسمان، سیلاژ و لوله‌های آبیاری پلاستیک ماده‌ای حیاتی و ضروری است. بدین ترتیب، صنعت پتروشیمی در صنعت کشاورزی هم کاربرد بسیاری دارد.

محصولات خانگی

برای تولید پلاستیک، لاستیک مصنوعی، فیلم و الیاف از محصولات پتروشیمی استفاده می‌شود. از آنجایی که این مواد در بسیاری از محصولات خانگی کاربرد زیادی دارند، صنعت پتروشیمی در محصولات خانگی هم نفش مهمی دارد. از جمله محصولات خانگی می‌توان لباس، عطر، مواد شوینده، فرش، ظروف پلاستیکی، بدنه وسایل برقی و... را نام برد.

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم در مورد انواع محصولات پتروشیمی مطالبی را عنوان کرده و مهم‌ترین و کاربردی‌ترین آن‌ها را به شما معرفی کنیم. از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید، از شما متشکریم. امیدواریم با مطالعه این مطلب، اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورده باشید. 

برچسب ها

نظرات :