محصولات پتروشیمی صادراتی ایرانundefined

محصولات پتروشیمی صادراتی ایران

توسط : alif
یکی از بخش‌های مهم صادرات ایران، محصولات پتروشیمی است که اگر می‌خواهید با محصولات پتروشیمی صادراتی ایران آشنا شوید، در این مقاله همراه ما باشید.

 

در این مقاله قصد داریم محصولات پتروشیمی صادراتی ایران را مورد بررسی قرار دهیم و اطلاعاتی در مورد مشتریان و کشورهای واردکننده این محصولات به‌دست بیاوریم. محصولات پتروشیمی که از هیدروکربورهای نفت خام و گاز طبیعی به‌دست می‌آیند، تنوع بسیار زیادی دارند و در صنعت‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. صنایعی مانند کشاورزی، داروسازی، صنایع غذایی، صنایع بسته‌بندی، خودروسازی، لاستیک‌سازی، لوازم خانگی و بسیاری از صنایع زیرمجموعه از محصولات پتروشیمی صادراتی ایران در تولیدات خود استفاده می‌کنند. برای آگاهی از لیست محصولات پتروشیمی صادراتی ایران و کشورهای مقصد تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

کدام محصولات پتروشیمی ایران به کشورهای دیگر صادر می‌شوند؟

صنعت پتروشیمی در حالت کلی بیش از ۳۵۰ نوع محصول را در خود جای می‌دهد. محصولات نفتی و گازی ایران دهه‌ها است که پایه‌های اقتصاد ایران را شکل می‌دهند و درواقع تنها ستون اقتصاد تک‌بعدی ایران هستند. تأثیر تحریم ها بر صنعت پتروشیمی بسیار عمیق بوده؛ اما با این وجود هنوز هم ایران یکی از کشورهای صادرکننده برتر محصولات پتروشیمی نفتی و گازی است.

صادرات نفتی ایران که محصولات پتروشیمی صادراتی ایران نیز زیرمجموعه این صادرات است، تحت تأثیر تحریم‌ها و نوسانات ارزی در سال‌های اخیر بوده است. در حالت کلی، محصولات پتروشیمی به ۳ دسته زیر تقسیم می‌شوند:

دسته اول، محصولات بنیادی هستند که شامل اتیلن، پروپیلن، گوگرد، بنزین، آمونیاک و مشتقات آن‌ها می‌شوند. محصولات پتروشیمی دسته اول زیربنا، ماده اولیه و اساس تولید محصولات نهایی پتروشیمی هستند.

دسته دوم، محصولات واسطه هستند که شامل PVC، اتیلن گلیکول، ملامین و مشتقات آن‌ها می‌شوند. این محصولات همان‌طور که از نامشان مشخص است، واسطه بین دسته اول و دسته سوم هستند و روند تشکیل محصولات پتروشیمی نهایی از محصولات بنیادی را شکل می‌دهند.

دسته سوم، محصولات نهایی هستند که شامل الیاف مصنوعی، لاستیک، وسایل پلاستیکی، کودهای شیمیایی، تجهیزات پزشکی، داروها، مواد بسته‌بندی، مواد نگه‌دارنده، مواد تثبیت‌کننده، کیف و کفش، چرم‌های مصنوعی و غیره می‌شوند.

 

 

۹ مورد بسیار مهم از محصولات پتروشیمی صادراتی ایران

 

متن جایگزین: انواع محصولات پتروشیمی صادراتی ایران

۹ مورد از محصولات پتروشیمی صادراتی ایران که بسیار مهم بوده و در صدر فهرست این محصولات قرار می‌گیرند، به شرح زیر هستند:

متان: گاز گلخانه‌ای که به‌عنوان سوخت موشک استفاده می‌شود.

اتیلن: در ساخت پلاستیک، فیلم، شوینده‌ها، روان‌کننده‌های مصنوعی، استایرن‌های مورد استفاده در بسته‌بندی، پلی‌اتیلن‌ها و پلی استایرن‌ها (تولید یونولیت، فوم، تیرچه یونولیتی ساختمانی) کاربرد دارند.

پروپیلن: گاز پلیمری بی‌رنگی که در تولید فرش و کف‌سازی ساختمان کاربرد دارد.

بنزن: در ساخت داروها، مبلمان، وسایل الکترونیکی و بسته‌بندی مواد غذایی کاربرد دارد.

بوتان: ماده اولیه و اصلی تولید سوخت در اکثر صنایع.

متانول: در عایق‌بندی‌های حرارتی ساختمان کاربرد دارد.

تولوئن: در جوهرسازی و وسایل ورزشی کاربرد دارد.

بوتادین: در ساخت لاستیک‌های مصنوعی کاربرد دارد.

BTX (بنزن، تولوئن، زایلن): هیدروکربن‌های معطر.

مجوز صادرات مواد پتروشیمی توسط وزارت امور اقتصاد و دارایی و سازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران صادر می‌شود.

محصولات پتروشیمی ایران بیشتر به کدام کشورها صادر می‌شوند؟

محصولات پتروشیمی صادراتی ایران را شناختیم. اکنون نوبت به بررسی لیست کشورهایی می‌رسد که بیشترین واردات مواد پتروشیمی از ایران را دارند. کشورهایی که در لیست زیر حضور دارند، به ترتیب بیشترین واردات محصولات پتروشیمی را از ایران انجام می‌دهند:

چین با عددی بالغ بر ۳۲۸ میلیون دلار

ژاپن با عددی بالغ بر ۲۵۹.۵ میلیون دلار

هند با عددی بالغ بر ۱۴۶ میلیون دلار

کره جنوبی

ترکیه

پاکستان

امارات متحده عربی

عربستان سعودی

قطر

درواقع از ۹ کشوری که در این لیست حضور دارند، ۶ کشور را همسایه‌های ایران تشکیل می‌دهند و بیشترین صادرات محصولات پتروشیمی به کشورهای همسایه و آسیایی تعلق می‌گیرد. سایر کشورهایی که از ایران محصولات پتروشیمی مختلف را وارد می‌کنند به شرح زیر هستند:

ایتالیا

فرانسه

یونان

هلند

ونزوئلا

بلژیک

اسپانیا

انگلستان

برزیل

سخن پایانی

در این مقاله در مورد محصولات پتروشیمی صادراتی ایران صحبت کردیم و از نزدیک با انواع محصولات پتروشیمی که اساس ساخت وسایل و تجهیزات مختلف هستند آشنا شدیم. متوجه شدیم که محصولات پتروشیمی در صنایع بسیار زیادی مانند داروسازی، تجهیزات پزشکی، کشاورزی، صنایع غذایی و صنایع بسته‌بندی کاربرد دارند و برخی کشورهای همسایه به علاوه چین، ژاپن، کره جنوبی، برزیل و کشورهای صنعتی اروپا مانند ایتالیا، اسپانیا، هلند، بلژیک، انگلستان و یونان، بزرگ‌ترین واردکنندگان محصولات پتروشیمی صادراتی ایران هستند.

برچسب ها

نظرات :