پتروشیمی در بورس ایرانundefined

پتروشیمی در بورس ایران

توسط : alif
اگر می‌خواهید بهترین سهام پتروشیمی در بورس ایران را بشناسید، در این مقاله با ما همراه باشید تا بهترین‌ها را به شما معرفی کنیم.

 

در این مقاله می‌خواهیم در مورد بهترین سهام پتروشیمی در بورس ایران صحبت کنیم. سهم‌ها و نمادهای مختلفی از شرکت‌های پتروشیمی در بازار بورس وجود دارند که هرکدام مزایا و معایب خود را دارند. برخی بازدهی کوتاه‌مدت و سریع دارند و برخی دیگر برای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت مناسب‌تر هستند. پتروشیمی ایران همواره یکی از بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین سهم‌های موجود در بازار بورس ایران بوده و خواهد بود. پتروشیمی به‌عنوان زیرمجموعه اصلی صنعت نفت و گاز، یکی از پرتقاضاترین سهم‌های بورس ایران است و سودهای نقدی بسیاری را میان سهام‌داران خود تقسیم می‌کند. از این رو در این مطلب قصد داریم بهترین سهم‌های پتروشیمی در بورس ایران را به شما معرفی کنیم. اگر قصد سرمایه‌گذاری در بازار بورس را دارید و سهم‌های پتروشیمی را هدف قرار داده‌اید، با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

سود سهام سرمایه گذاری در بورس

در مورد سهم‌های پتروشیمی در بورس ایران باید گفت که این سهم‌ها تأثیر قابل‌توجهی برای شاخص بورس و فرابورس دارند و از همین رو، یکی از سهام‌های همواره جذاب برای خریداران و سرمایه‌گذاران بوده‌اند. در تالار بورس و فرابورس ایران، نماد ۵۸ شرکت پتروشیمی مختلف خریدوفروش می‌شود که از این تعداد، ۲۸ نماد مربوط به شرکت‌های تولیدکننده و مادر است و ۲۸ نماد دیگر، شرکت‌های زیرمجموعه‌ای مانند تولیدکنندگان رنگ‌ها، شوینده‌ها، مواد شیمیایی، سم و کود شیمیایی و غیره را در برمی‌گیرد.

سهام‌های شرکت‌های پتروشیمی در بورس ایران در کنار صنایعی مانند فلزات و فولاد مبارکه قرار گرفته و در برابر نوسانات ارزی، رکودهای اقتصادی (همانند آن چیزی که در سال ۲۰۰۸ رخ داد و گریبان کشورهای مختلف دنیا را گرفت) و تحریم‌های بین‌المللی آسیب‌پذیر هستند؛ اما در این بین نمادهایی قرار دارند که بیشترین سود را در میان سهام‌داران خود تقسیم کرده و بیشترین ارزش سرمایه‌گذاری را دارند. برای مثال شرکت‌های پتروشیمی نوری با نماد نوری، پتروشیمی جم با نماد جم و صنایع پتروشیمی خلیج فارس با نماد فارس بیشترین میزان تقسیم سود را در میان خریداران خود داشته‌اند.

بهترین سهام پتروشیمی در بورس

 

متن جایگزین: پتروشیمی در بورس

بهترین سهام پتروشیمی در بورس ایران آن سهامی است که بیشترین تأثیر را بر شاخص کل بورس و فرابورس داشته و بیشترین سود را در میان سهام‌داران و سرمایه‌گذاران خود تقسیم کند. همچنین ارزش سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت و بلندمدت مناسبی داشته باشد.

درصد تأثیرگذاری یک نماد بر شاخص کل بورس و فرابورس، نشان‌دهنده ارزش آن بورس است و به سهام‌داران این اطمینان را می‌دهد که نماد مربوطه، از پشتیبانی، سرمایه‌گذاری و بازگردانی قدرتمندتری بهره می‌برد. با توجه به این موضوع که شرکت‌های پتروشیمی زیرمجموعه شرکت‌های نفتی و صنعت نفت و گاز قرار دارند، در ابتدای نمادهایشان از حرف اختصاصی [ش] استفاده می‌کنند.

از بهترین سهام پتروشیمی در بورس ایران که از بالاترین ارزش نمادی برخوردار هستند می‌توان به نمادهای زیر اشاره کرد:

صنایع پتروشیمی خلیج فارس با نماد فارس

پتروشیمی جم با نماد جم

پتروشیمی نوری با نماد نوری

شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین با نماد تاپیکو

پتروشیمی پردیس با نماد پردیس

پتروشیمی مبین با نماد مبین

پتروشیمی خارک با نماد شخارک

پتروشیمی جم با نماد جم پیلن

پتروشیمی فجر با نماد بفجر

پلی پروپیلن جم با نماد جم پیلن

پتروشیمی شازند با نماد شاراک

عوامل تأثیرگذار در قیمت سهم‌های گروه پتروشیمی

۱. قیمت جهانی نفت: مؤثرترین عامل در میزان سودآوری سهام‌های پتروشیمی در بورس، قیمت جهانی نفت است.

۲. نرخ خوراک و تأمین کافی آن

۳. تحریم‌های اقتصادی و بحران‌های اقتصادی جهان: بحران‌های جهانی مانند جنگ جهانی، موجب کاهش تقاضا در کالاهای اساسی مانند نفت و محصولات پتروشیمی می‌شود.

۴. نرخ ارز

۵. میزان فروش داخلی و صادرات نفتی و محصولات پتروشیمی: میزان فروش داخلی و بازار عرضه و تقاضای داخلی بر میزان صادرات تأثیر گذاشته و سود سهام پتروشیمی در بورس را تغییر می‌دهد.

۶. برنامه‌های توسعه در دولت‌های مختلف: اگر امکان افزایش ظرفیت تولید، تولید محصولات جدید و مشارکت با شرکت‌‌های خارجی فراهم شود، ارز بیشتری از این طریق وارد کشور شده و سود سهم‌های پتروشیمی در بورس ارزش بیشتری پیدا می‌کنند.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد بهترین سهم‌های پتروشیمی در بورس ایران صحبت کردیم و از نزدیک با چند مورد از این نمادهای بورسی ارزشمند و سودآور آشنا شدیم و متوجه شدیم که دو عاملِ میزان تأثیرگذاری بر شاخص کل بورس و فرابورس و همچنین میزان تقسیم سود نقدی در میان سهام‌داران، تا حد زیادی میزان ارزشمندی سهام پتروشیمی در بورس را مشخص می‌کنند.

برچسب ها

نظرات :