سودآورترین شرکت‌های پتروشیمی در ایرانundefined

سودآورترین شرکت‌های پتروشیمی در ایران

توسط : alif
در دوسال گذشته،‌ چند شرکت پتروشیمی بورسی، توانسته‌اند با ثبت عدد و رقم‌های بالا، خود را در میان سودآورترین‌ شرکت‌های ایران قرار دهند.

سودآورترین شرکت‌های پتروشیمی در دو سال گذشته

شرکت‌های پتروشیمی، به دلایل مختلف، از جمله سودآورترین شرکت‌ها در ایران هستند. البته باید به این نکته توجه داشت که سودآوری این شرکت‌ها، به طور قابل توجهی تحت تاثیر نوسانات قیمت مواد اولیه و محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی است. کما اینکه تحریم‌ها هم تاثیرات خود را بر عملکرد شرکت‌های پتروشیمی دارند. با این‌حال در حال حاضر این شرکت‌ها را می‌توان در زمره سودآورها قرار داد. در دوسال گذشته،‌ چند شرکت پتروشیمی بورسی، توانسته‌اند با ثبت عدد و رقم‌های بالا، خود را در میان سودآورترین‌ شرکت‌های ایران قرار دهند. در این مورد بیشتر خواهیم گفت.

 

 

 

دلایل سودآوری شرکت های پتروشیمی

این شرکت‌ها به دلایل متعددی سودآوری خوبی دارند:

  • دسترسی به منابع ارزان انرژی: به دلیل دسترسی ایران به منابع عظیم نفت و انرژی، خوراک اولیه برای شرکت‌های پتروشیمی در ایران وجود دارد.
  • تنوع محصولات: صنایع پتروشیمی، تولیدکننده مواد اولیه برای محصولات پایه و پایین دست هستند. تنوع این محصولات موجب شده که نوسانات بازار هم نتواند باعث ضرر و زیان این شرکت‌ها شود.
  • بازار داخلی و خارجی: محصولات و مواد پتروشیمی، هم در بازار داخلی و هم در بازارهای خارج از ایران، تقاضا دارد. این موضوع به افزایش تولید و فروش این محصولات کمک می‌کند.
  • حمایت دولت: نکته مهم دیگر که در سودآوری شرکت‌های پتروشیمی نقشی مهم دارد، حمایت تمام قد دولت از صنعت پتروشیمی است. ارائه تسهیلات مختلف بانکی، یارانه انرژی و معافیت‌های مالیاتی، مواردی است که به سودآوری بیشتر این شرکت‌ها کمک می‌کند.

چالش‌های شرکت‌های پتروشیمی

در کنار مزایایی که این شرکت‌ها از آن‌ها بهره‌مند شده‌اند،‌ باید به چالش‌های فراوانی که به‌خصوص در سال‌های اخیر، گریبان این شرکت‌ها را گرفته هم اشاره کرد.

تحریم‌های بین‌المللی، فرسودگی تجهیزات، کمبود تکنولوژی‌های روز، نوسانات قیمت ارز و مواد اولیه و مواردی مانند این‌ها، باعث بروز مشکلاتی در سودآوری بعضی شرکت‌های پتروشیمی شده است.

با این حال، علی‌رغم این چالش‌ها، ‌بعضی از شرکت‌های پتروشیمی توانسته‌اند با اخذ تصمیم‌ها و ارائه راه‌کارهای مناسب، از بحران‌ها گذر کرده و  به سودآوری برسند. عواملی مانند بهبود کارآیی و کم کردن هزینه‌ها،  رشد تولید و البته افزایش قیمت بعضی محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی، باعث سودآوری این شرکت‌ها در دو سال اخیر شده‌اند.

 

 

 

سودآورترین شرکت‌های پتروشیمی در دو سال اخیر

با توجه به چالش‌ها و امتیازهایی که درمورد آن‌ها صحبت کردیم، و با بررسی گزارش فعالیت‌های پتروشیمی‌های مختلف و صورت‌های مالی منتشر شده توسط آن‌ها در اسفند ماه سا‌ل‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، می‌توان مشاهده کرد که تعدادی از شرکت‌های پتروشیمی توانسته‌اند در پایان این دو سال، عملکرد خوبی از خود به نمایش بگذارند.

۱-پتروشیمی نوری

این شرکت با مدیریت تقی صانعی توانسته در پایان سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲،‌ عنوان سودآورترین شرکت پتروشیمی را به خود اختصاص بدهد. پتروشیمی نوری، تولیدکننده اصلی اوره در ایران است. تولید اوره، نرخ سودآوری بالایی در صنایع پتروشیمی دارد. افزایش قیمت جهانی اوره در کنار روند رو به رشد تولید این شرکت، دلایل اصلی سودآوری پتروشیمی نوری است. سودآوری این شرکت در پایان سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۰۶ همت و در پایان سال ۴۰۱ به بیش از ۱۲۳ همت برسد.

۲-پتروشیمی پارس

پتروشیمی پارس با مدیریت سیاوش میرحاجی، عنوان دومین شرکت سودآور مواد پتروشیمی در دو سال اخیر را به خود اختصاص داده است. دلایل اصلی این سودآوری را باید تنوع محصولات و حضور پررنگ در بازارهای صادرات دانست. از محصولات این شرکت می‌توان به اتان، پروپان، گسولین و بوتان است. شرکت پتروشیمی پارس یکی از بزرگترین تولیدکنندگان استایرن منومر در دنیاست. این شرکت در سال اول ۵۱.۵ همت و در پایان سال دوم ۶۱.۵ همت سودآوری داشته است.

۳-پتروشیمی بوعلی سینا

این شرکت با مدیریت محمد احمدزاده، سومین شرکت سودآور پتروشیمی در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بوده است. شرکت بوعلی سینا در زمینه تولید مواد پتروشیمی و محصولاتی مانند اتیلن و پلی اتیلن فعالیت دارد که همین موضوع آن‌ها را در زمره سودآورترین شرکت‌های پتروشیمی در دوسال اخیر قرار داده است. بیش از ۴۸ همت در پایان سال اول و حدود ۵۷ همت در پایان سال دوم، میزان سودآوری پتروشیمی بوعلی بوده است.

۴-پتروشیمی جم

تمرکز اصلی شرکت پتروشیمی جم با مدیریت هاشم نجفی، تولید اسید استیک و بوتانول است و از این رو با فروش بسیار زیاد این محصولات، توانسته به‌عنوان چهارمین شرکت پتروشیمی سودآور ایران در دو سال اخیر شناخته شود. شرکت پتروشیمی جم یکی از بزرگترین واحدهای تولید الفین در دنیاست. پتروشیمی جم در پایان هر دو سال بیش از ۴۰ همت سود کسب کرده است.

۵-شرکت پتروشیمی مارون

شرکت پتروشیمی مارون با مدیریت امین امرایی، پنجمین شرکت پتروشیمی سودآور در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ شناخته شده است. مدیر جوان این مجموعه با برنامه‌ریزی‌های کارشناسی‌شده توانست این شرکت نوپا را در میان ۱۰ شرکت برتر پتروشیمی در ایران، به رتبه پنجم برساند. این شرکت با تولید الفین، پلی پروپیلن، اتیلن گلایکول و پلی اتیلن سنگین، یکی از شرکت‌های موفق پتروشیمی در ایران لقب گرفته است. این شرکت در پایان سال ۴۰۱ توانست بیش از ۳۳ همت و در انتهای سال ۴۰۲ بیش از ۳۶ همت سودآوری داشته باشد.

علاوه بر شرکت‌هایی که نام بردیم، شرکت های پتروشیمی آریا ساسول، امیرکبیر، شازند، تندگویان و زاگرس هم در رتبه‌های بعدی قرار دارند. یک نکته مهم در این میان است که این شرکت‌ها همگی ، گزارش سالانه خود را در انتهای اسفند ماه هر سال ارائه کرده‌اند. اگر جای اسامی شرکت‌های مهمی مانند فارابی، تخت جمشید یا پردیس در این لیست نیست، به دلیل تفاوت سال مالی این شرکت‌ها با دیگر رقباست.

سخن پایانی

با بررسی میزان درآمدهای این شرکت‌ها در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، می‌توان میزان درآمد شرکت‌های پتروشیمی را ارزیابی کرد. شرکت‌هایی که با این سودآوری‌ها، توانسته‌اند برای کشورمان درآمدزایی خوبی داشته باشند. در این میان، توجه به جوانگرایی در میان مدیران، اهمیت عقد قرارداد با شرکت‌های فناوری پتروشیمی، افزایش میزان صادرات و حضور در بازارهای جهانی، مواردی است که باعث رشد این شرکت‌ها و سودآوری آن‌ها شده است.

مساله‌ای که می‌تواند به‌عنوان سرمشقی برای سایر شرکت‌های پتروشیمی شده و آن‌ها را نیز به سودآوری بیشتر نزدیک کند.

برچسب ها

نظرات :