نحوه نگهداری از مواد غذایی با استفاده از کیسه فریزرundefined

نحوه نگهداری از مواد غذایی با استفاده از کیسه فریزر

توسط : مرتضی نجفیان
همانطور که می دانید یکی از بهترین و آسان ترین و سریع ترین روش های تهیه غذا استفاده از غذاهایی است که از قبل تهیه شده و در یخچال نگهداری و فریز شده است که این روش ذکر شده برای مواد غذایی همچون انواع گوشت، سبزیجات، انواع میوه و... بسیار مناسب می باشد و با استفاده از کیسه فریزر صورت می گیرد.

 

همانطور که می دانید یکی از بهترین و آسان ترین و سریع ترین روش های تهیه غذا استفاده از غذاهایی است که از قبل تهیه شده و در یخچال نگهداری و فریز شده است که این روش ذکر شده برای مواد غذایی همچون انواع گوشت، سبزیجات، انواع میوه و... بسیار مناسب می باشد. به منظور نگهداری از مواد غذایی از پیش تهیه شده می بایست از کیسه فریزر استفاده کرد به گونه ای که این روش سبب می شود آن مواد تازگی خود را حفظ نمایند و هیچ ضرر و زیانی برای افراد در پی نداشته باشند.

با توجه به اینکه برای نگهداری از مواد غذایی با استفاده از کیسه فریزر و فریزر دمای خاصی در نظر گرفته شده است که این دما بین منفی  18 درجه تا 4 درجه سانتی گراد می باشد و در صورت نبودن درجه مناسب ممکن است باکتری هایی بر روی آن تکثیر شده و مواد غذایی فاسد شود. یکی از نکاتی که باید به آن توجه کرد این است ابتدا به مقدار مصرف و استفاده بعدی خود مواد غذایی را در کیسه فریزر بسته بندی کنید چرا که نمی توان به صورت مجدد آنها را فریز کرد چرا که این مواد غذایی فاسد می شوند و خاصیت خود را از دست می دهند .

 

نکته قابل توجه این است که زمان بسته بندی مواد غذایی در کیسه فریزر باید لیبل و برچسب مناسب تهیه کرده و نوع و هویت آن مواد غذایی نوشته شود تا افراد در زمان استفاده از آنها دچار تردید و اشتباه نشوند. گاه نیز از اطلاعاتی مانند پخته یا خام بودن، تاریخ بسته بندی و قرار گرفتن آنها در کیسه فریزر، مناسب برای چه تعداد و... استفاده می شود. به طور کلی گاهی افراد برای نگهداری از مواد غذایی از کیسه فریزر نازک استفاده می کنند که این امر به شدت توصیه می شود چرا که این کار سبب می شود عمل یخ زدگی و ذوب شدن تسهیل یابد و مواد غذایی برای مدت طولانی تری خاصیت خود را حفظ کنند.

 

کاربرد و فواید استفاده از کیسه فریزر:

 

با توجه به مطالب فوق الذکر و کاربرد عمده کیسه فریزر در حفظ ارزش مواد غذایی و ثبات کیفیت آن از این رو فوایدی برای روش مذکور در نظر گرفته شده است که از جمله آنها:

  • حفظ تازگی و طراوت و کیفیت مواد غذایی: یکی از مهمترین کاربردهای کیسه فریزر برای استفاده از مواد غذایی، حفظ تازگی و طراوت آنهاست به گونه ای که در زمان مشخص و مقرر مواد اضافی را در کیسه قرار داده و از این رو از رشد باکتری، انگل و مخمر جلوگیری شود.
  • کاهش دادن فعالیت های آنزیم ها: از دیگر کاربردهای کیسه فریزر این است که فعالیت های آنزیم را کاهش می دهد و کند می کند و این امر می تواند کیفیت مواد غذایی را حفظ کرده و از فاسد شدن آنها جلوگیری کند.

لازم به ذکر است برای حفظ ارزش و کیفیت مواد غذایی با تکیه بر کیسه فریزر باید شرایط و نکات خاص رعایت شود و این نکته نیز در نظر گرفته شود که هر یک از مواد غذایی باید دارای دما و درجه خاص و همچنین مدت زمان مشخص باشد به عنوان مثال میوه و سبزیجات می توانند از 8 تا 12 ماه ارزش و کیفیت خود را با استفاده از کیسه فریزر حفظ کنند حال آنکه گوشت به مدت 6 تا 9 ماه می تواند قدرت ماندگاری داشته باشد. 

 

همانطور که میدانید ماهی به نسبت ماندگاری آن کمتر از دیگر مواد غذایی است از این رو مدت زمان نگهداری از آن در کیسه فریزر از 3 تا 6 ماه می باشد. مواد غذایی همچون کالباس و سوسیس و...حالت استاندارد نگهداری و فریزر کردن آنها تنها بین 1 تا 2 ماه می باشد و چنانچه زمان استاندارد آنها سپری شده باشد اگرچه سالم به نظر می رسد اما ارزش غذایی خود را از دست داده و هیچگونه کیفیت و خاصیتی در آن دیده نمی شود.

نکته: توصیه می شود برای سالم ماندن از مواد غذایی نهایتا به مدت سه ماه نگهداری شود و اصول بهداشتی به خوبی رعایت شود. نکته قابل توجه در استفاده از کیسه فریزر برای نگهداری از مواد غذایی این است که بلافاصله مواد را پس از بسته بندی در فریزر قرار دهید.

نکات مهم در استفاده از کیسه فریزر و فریزر:

 

با توجه به اینکه مراقبت و نگهداری از مواد غذایی با استفاده از کیسه فریزر و فریزر نه تنها از نظر اقتصادی می تواند به افراد کمک شایانی کند بلکه فریزر به سبب اینکه به صورت مداوم مورد استفاده قرار می گیرد نیاز به تعمیر آن کمتر است. کیسه فریزر هایی که برای نگهداری از مواد غذایی در نظر گرفته شده است خود دارای انواع مختلفی است که از جمله آنها کیسه فریزر معمولی، رولی، جعبه ای، زیپ دار، چسبی و...می باشد نکته قابل توجه این است هر یک از آنها تاثیرات خاص و مناسب خود را بر حفظ کیفیت و طراوت مواد غذایی دارد.

 

بسته بندی مواد غذایی با استفاده از کیسه فریزر علاوه بر کیفیت مانع از تغییر رنگ مواد نیز می شود که این عوامل در نهایت منجر به افزایش ماندگاری آن میشود. یکی از نکات مهم در این زمینه این است که کیسه فریزر باید از ماده پلاستیکی بسیار مقاوم تهیه و تولید شده باشد و زمانی که مواد غذایی در آن قرار می گیرند دچار پارگی نشود بنابراین به هنگام خرید کیسه برای فریز کردن مواد غذایی باید به کیفیت آن توجه ویژه ای شود.

نکته قابل توجه این است که کیسه فریزر که برای نگهداری مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد باید مواد تشکیل دهنده آن خالی از سموم و مواد شیمیایی باشد چرا که این مسئله می تواند آسیب جدی به بافت مواد غذایی فریز شده وارد کند. توصیه می شود در این حیطه از کیسه های نازک و شفاف استفاده شود و ابعاد کیسه باید به صورت استاندارد باشد که تمامی این موارد می تواند نقش عمده ای در حفظ کیفیت مواد غذایی ایفا نماید.

در نهایت...

یکی از نکات قابل توجه در زمان خرید و استفاده از کیسه های فریزر قیمت آن است که در انواع مختلف به صورت متغیر می باشد حال آنکه به طور کلی این محصول قیمت چندانی ندارد و افراد در تمامی شرایط قادر به تهیه آن می باشند لذا توصیه می شود تنها به کیفیت آن در زمان خرید توجه شود.

 

 

نظرات :