
استفاده از محصولات یکبار مصرف در پیشگیری از کرونا در رستورانها
مطمئنترین راه برای کاهش احتمال ابتلا به عفونت کرونا یا کووید-19 این است که با افراد مبتلا یا اجسام و سطوح آلوده تماس نداشته باشیم. بنابراین، در کافیشاپ و رستوران برای کاهش احتمال سرایت ویروس کرونا بهتر است از محصولات یکبار مصرف استفاده شود.
به کار بردن موارد زیر به مشتریان و کارکنان این اطمینان خاطر را میدهد که با کمترین خطر آلودگی روبهرو هستند:
· منوی یکبار مصرف که دور انداخته میشود یا کشیدن کیسه فریزر روی منوی موجود،
· سفره یکبار مصرف برای روی میز،
· ظروف یکبار مصرف
· بطری یا قوطی نوشیدنی یکبار مصرف
در ادامه این مقاله توضیح میدهیم که چرا و چگونه استفاده از وسایل یکبار مصرف در کافیشاپ و رستوران خطر انتشار ویروس کرونا را کاهش میدهد.
چگونه محصولات و ظروف یکبار مصرف باعث پیشگیری از انتشار ویروس کرونا میشوند؟
در یک کافیشاپ یا رستوران سطوح و اجسامی هستند که هم توسط مشتریان، هم توسط کارکنان به طور مکرر لمس میشوند. اگر یکی از این سطوح آلوده باشد افراد زیادی ممکن است با ویروس کرونا آلوده شوند.
مدیران کافیشاپها و رستورانها در این شرایط بحرانی به دنبال راهحلهای موثری هستند که بتوانند تماس با اجسام و سطوح را کاهش دهند یعنی جسمی نباشد که مدام توسط افراد زیادی لمس شود.
در بیمارستانها و کلینیکها از مدتها پیش برای کاهش احتمال آلودگی سطوح و انتشار بیماری، استفاده از وسایل یکبار مصرف رایج بود و اکنون این راهحل برای کافیشاپها و رستورانها هم مورد نیاز است.
هر چه در مراحل گوناگون، از تهیه مواد اولیه تا سرو نوشیدنی یا غذا، بیشتر از محصولات و ظروف یکبار مصرف استفاده شود، خطر انتشار ویروس کرونا کمتر خواهد بود. در ادامه با هم به بررسی این راهحلها می پردازیم.
جایگزینهای یکبار مصرف برای وسایل کنونی موجود در رستوران
روی میز کافیشاپ یا رستوران چه چیزهایی قرار دارد؟ هنگام سرو نوشیدنی یا غذا چه چیزهایی را روی میز مشتری میگذاریم؟ کدام اجسام یا سطوح توسط همه مشتریان لمس میشوند؟
اکنون که پاسخ این سوالات را یادداشت کردهایم، میدانیم کدام محصولات یکبار مصرف را بیشتر لازم داریم. با به کارگیری وسایل و ظروف یکبار مصرف حتی اگر یکی از مشتریان هم با ویروس کرونا آلوده باشد، مطمئن هستیم ویروس از راه اجسام و سطوح به دیگران سرایت نمیکند.

منوی یکبار مصرف به مشتریان بدهیم
برای تعداد مشتریانی که تخمین میزنیم هر روز به کافیشاپ یا رستوران مراجعه میکنند، منوی یکبار مصرف آماده کنیم یا پرینت بگیریم. بهتر است زیر منو بنویسیم که «در کافیشاپ یا رستوران ما هم در هنگام تهیه هم در سالن پذیرایی تا حد امکان از وسایل یکبار مصرف استفاده میکنیم تا تماس با سطوح را به حداقل برسانیم و سلامت مشتریان عزیز را تضمین کنیم».
روی میز سفره یکبار مصرف بکشیم
رومیزی، گلدان، جای نگهداری منوی قدیمی و سایر وسایل ممکن است توسط همه مشتریان لمس شود. بنابراین همه وسایل قدیمی را از روی میز برداریم و میز را با سفره یکبار مصرف بپوشانیم. اگر لازم است وسیلهای روی میز باشد، مانند زنگ برای احضار پیشخدمت بهتر است روی آن را با کیسه فریزر بپوشانیم و با آمدن هر مشتری کیسه فریزر روی آن را تعویض کنیم.
از بطریهای نوشیدنی و چاشنیهای یکبار مصرف استفاده کنیم
در بعضی رستورانها بطریهای سس کچاپ، خردل، سس تند و.... میتوانند آلودهترین منبع انتقال ویروس کرونا باشند. در شرایط کنونی باید از بستهبندی یکبار مصرف این چاشنیها استفاده کرد. باید حتما در منو نوشته شود: «جهت کاهش تماس با سطوح، انواع چاشنی به صورت یکبار مصرف عرضه میشود. لطفا در صورت نیاز به مقدار بیشتر به پیشخدمت رستوران اطلاع دهید.»
همچنین همه نوشیدنیها در بطری یکبار مصرف باشند و از سایر نوشیدنیها صرفنظر کنیم.
ظروف یکبار مصرف به کار ببریم
به کار بردن قاشق، چنگال، لیوان، کاسه و بشقاب یکبار مصرف باعث آسودگی خیال مشتریان میشود. به کار بردن ظروف یکبار مصرف، تماس اجسام مورد مصرف مشتری با دست کارکنان را هم به حداقل می رساند زیرا دیگر شستشوی ظروف در کار نیست. کارکنان رستوران میتوانند در پایان همه ظروف یکبار مصرف را در سفره یکبار مصرف روی میز بپیچند و در کیسه زباله قرار دهند.
اهمیت استفاده از محصولات یکبار مصرف روی میز رستوران
استفاده از وسایل یکبار مصرف روی میز رستوران نه تنها به کاهش انتقال ویروس کرونا و سلامت بیشتر مشتریان و کارکنان رستوران کمک میکند بلکه یک پیام موثر به مشتریان میدهد: این رستوران موارد بهداشتی را با بالاترین استاندارد ممکن رعایت میکند و سلامت مشتری را در الوویت نخست قرار میدهد.
مهم نیست مشتری قصد دارد از سرویس بیرونبر استفاده کند یا داخل سالن رستوران، غذا را میل میکند؛ آنچه اهمیت حیاتی دارد این است که احساس کند این رستوران تمام راهکارهای پیشگیری از انتقال ویروس کرونا را برای سلامت او به کار میگیرد.
برای این که چنین اطمینانی را در مشتریان خود ایجاد کنیم و همچنین از پخش شدن ویروس کرونا جلوگیری نماییم، همان طور که داخل کافیشاپ و رستوران از سفره و ظروف یکبار مصرف استفاده میکنیم، در سرویس بیرونبر یا ارسال با پیک هم، به نکات زیر توجه کنیم:
استفاده از ظروف یکبار مصرف در سایزهای متناسب
باید مجموعهای از کاسه و بشقاب یکبار مصرف را در اندازههای مختلف داشته باشیم که بتوانیم سوپ، سالاد و پیشغذا را در ظروف متناسب آماده حمل نماییم.
لیوان یکبار مصرف برای نوشیدنی سرد و گرم
برای نوشیدنیهای سرد مانند نوشابه، آب و ماءالشعیر میتوان از انواع لیوان یکبار مصرف استفاده کرد اما برای سرو چای یا قهوه یا سایر نوشیدنیهای گرم، لیوان کاغذی را پیشنهاد میکنیم.
گذاشتن قاشق، چنگال و کارد یکبار مصرف در بستهها بیرونبر
گاهی مشتری ما غذا را میگیرد تا در فضای باز آن را میل کند. اگر همه چیز را برای مصرف غذا بدون تماس دست فراهم کنیم، نشان دادهایم به سلامت مشتری اهمیت میدهیم. در صورتی که غذای آسیایی مانند غذای چینی یا سوشی سرو میکنیم گذاشتن چاپاستیک یکبار مصرف هم باید در نظر گرفته شود.
ضرورت دستمال مرطوب
خوب است علاوه بر دستمال کاغذی، در شرایط فعلی دستمال مرطوب حاوی الکل هم به مشتریان پیشنهاد کنیم.
قرار دادن سفره یکبار مصرف
در شرایط کنونی بسیاری از مشتریان میخواهند غذا را از رستوران بگیرند و در محیط آزاد میل کنند بنابراین گذاشتن یک سفره یکبار مصرف در بسته بندی غذا، خدمات ما را از دیگران متمایز میکند.
نظرات :